(Kredit gambar: Roger Kamholz)

Seperti yang telah saya jelaskan dalam lajur bulan ini, kata-kata … mereka gagal saya apabila menggambarkan minuman keras maraschino. Oleh itu, untuk memahami dengan lebih teliti tindak-tanduk minuman ini, saya fikir ia adalah yang terbaik untuk memastikan bahan aktif: ceri marasca. Apa yang membuatkannya istimewa?

Untuk melakukan itu, saya melepaskan pertanyaan kepada Todd Leopold. Dia penyuling kepala di Denver, Colorado, penyulingan Leopold Bros, yang dia beroperasi dengan saudaranya Scott. Setelah berada dalam perniagaan sejak tahun 1996, Leopold Bros adalah salah satu yang paling lama gelombang terbaru kilang penyulingan Amerika yang baru-baru ini. Mereka juga membuat minuman keras maraschino – produk yang anda akan ditekan keras untuk mencari banyak kilang penyulingan A.S. lain.

(Kredit gambar: Roger Kamholz)

Apa yang mendorong Leopold untuk mula membuat maraschino? Galakkan para bartender. Tepat sekali, ia adalah Thad Vogler dan Eric Johnson, yang mengawasi koktel di San Francisco’s Bar Agricole. Leopold menyatakan bahawa, “Bar Agricole berusaha untuk menggunakan semangat dan ramuan dari syarikat-syarikat kecil, dan tidak ada minuman keras maraschino yang dibuat oleh pengeluar Amerika, jadi kami fikir kami akan mencubanya.”

Walaupun apa yang terdengar seperti ketidaktentuan, jelas dari pertukaran kami bahawa Leopold telah membuat kajian mendalam mengenai maraschino dan sumbernya. “Ceri marasca tumbuh terutama di Croatia di tanah berpasir,” katanya. “Terroir di rantau ini unik, dan tidak, setakat ini, telah direplikasi … Perasa itu,” tambahnya, “hampir mustahil untuk menerangkan.” (Sekarang saya tidak merasa begitu teruk.)

Ceri yang sangat unik

Percubaan memang dibuat untuk memupuk marasca di luar Croatia. Menurut Leopold, “minuman keras Maraschino sangat popular pada pergantian abad ini,” bahawa Jabatan Pertanian A.S. mencuba tumbuh pohon ceri marasca di Amerika. “Rasa dari marascas yang ditanam di sini tidak sama, jadi percubaan itu ditinggalkan.”

Leopold mengatakan bahawa ceri Montmorency adalah “rakan sejawatan besar” kepada marascas. “Montmorencies ditapai dan disuling untuk membuat Kirschwasser di seluruh Jerman dan Austria,” tambahnya. “Marascas menghasilkan distilasi bunga yang lebih banyak, sementara ceri Montmorency menghasilkan rasa nuttier kerana rasa yang lebih agresif dari batu ceri.”

Dengan “batu,” Leopold merujuk kepada lubang ceri, yang memainkan peranan penting dalam pembuatan minuman keras maraschino. Tidak seperti minuman berry buah yang dihasilkan melalui infusi – di mana jus buah atau buah, alkohol, dan gula dicampur bersama – maraschino adalah minuman keras yang ditapai dan disuling. “Dengan minuman keras Maraschino,” kata Leopold, “kedua-dua rasa dan alkohol itu berasal dari buahnya.”

Ceri marasca dihancurkan, batu termasuk, sebagai permulaan kepada proses penapaian. Oleh itu, sifat-sifat yang sedikit pahit, gemuk dari batu mempengaruhi rasa minuman keras.

Kerana marascas tidak berkembang di dalam negeri dan tidak boleh diangkut dengan selamat dari Eruope, Leopold Bros. Maraschino Liqueur adalah produk hibrid, Old World-New World. “Saya bertanya beberapa penyulingan yang saya kerjakan di Eropah untuk membuat brendi untuk saya … dengan idea bahawa jika saya dapat mendapatkannya buah-buahan, mereka akan menyaring brendi dan menghantarnya kepada kami di sini dalam bentuk yang stabil,” Leopold kata. Di Denver, penyulingan menghasilkan eau de vie yang terbuat dari ceri Montmorency yang ditakdirkan, kedua-dua semangat dicampur bersama, dan gula madu dan liquified liquified ditambahkan untuk mempermanis produk akhir.

Dan bagaimana Todd Leopold lebih suka menikmati produk itu? Dia sering mencampurinya menjadi Penerbangan, koktel klasik menggabungkan minuman keras maraschino dengan gin, lemon, dan crème de violette. Yang berkata, dia juga pergi laluan mudah. “Saya suka langsung,” tambahnya.