Ingat bahawa pepatah lama, “Jangan sekali-kali memisahkan garam dan lada”? Lebih pada Rasa Gilt, JJ Goode sedang membina satu kes yang baik untuk mengapa kita perlu.

Goode memanggilnya Konspirasi Lada. Tidak seperti garam, yang diperlukan untuk mengurangkan kepahitan dan meningkatkan rasa dalam makanan, lada adalah rempah sendiri. Dengan rasa sendiri. Kami tidak menambah jintan atau paprika untuk setiap hidangan tunggal, jadi mengapa kita perlu menambah lada?

Pada satu ketika dalam sejarah, garam dan lada menjadi tidak boleh ditarik balik. Goode berteori bahawa ia berlaku sekitar masa ketika chilis mula tiba dari Dunia Baru. Dia membayangkan para pemimpin industri lada datang dengan plot: “Dapatkan penulis resipi, tukang masak-memberitahu mereka untuk musim dengan garam dan lada! “

Sama ada sejarah ini benar atau tidak, Goode mempunyai titik. Di hampir semua resipi yang kita baca, termasuk kita sendiri di The Kitchn, kita dapati arahan kecil yang tertanam untuk “menambah garam dan lada secukup rasa.” Ia sememangnya mula kelihatan seperti konspirasi selepas beberapa ketika.

Goode tidak memanggil pembuangan lada dari makanan kita; sebaliknya ia dianggap sebagai rempah itu. Daripada menambahnya secara automatik, dia meminta kami untuk menggunakan lada sahaja apabila kehadirannya akan meningkatkan hidangan, sama seperti rempah lain di dalam almari kami.

Apa pendapat kamu?

Baca Artikel: Konspirasi Lada Besar oleh JJ Goode dari Rasa Gilt

Berkaitan: Pembuka Parti Mudah: Edamame Panggang dengan Garam Laut dan Lada Retak

(Imej: Rasa Gilt)