(Kredit imej: Sea Wave)

Di antara makanan tetap di dapur saya adalah roti. Anda akan jarang menemui saya tanpa roti manis yang banyak (buatan sendiri, pada minggu yang sangat baik), dan baguette segar. Tetapi, seberapa banyak yang saya suka karbohidrat, kadang-kadang sukar untuk memakan jalan saya tanpa menghadapi hirisan basi atau tumit kering.

Walaupun saya ingin menggunakan sisa basi untuk crouton atau serbuk roti, tidak pernah cukup untuk membuat jumlah yang berbaloi, atau kali lain ia tidak sesuai dengan pelan memasak saya.

Untuk mengelakkan sisa makanan dan memanjangkan hayat roti saya, saya mula menyimpan sisa makanan di lokasi yang lebih bijak.

Tempat Terbaik untuk Menyimpan Roti Sisa

Sama ada tumit basi yang akan menjadi tambahan berguna kepada sekumpulan serbuk roti kemudian, atau sebahagian besar baguette yang saya ingin simpan untuk makan malam minggu depan, yang Tempat terbaik untuk menyimpan roti sisa adalah dalam peti sejuk.

Pembekuan keseluruhan, atau bahkan separuh, roti sentiasa dirasakan cukup intuitif, tetapi menyimpan kerak kering, kering tidak begitu jelas. Dengan sendirinya, satu atau dua tumit roti tua tidak cukup untuk menghasilkan sesuatu yang bermakna. Tetapi, apabila terkumpul, potongan-potongan itu boleh dicairkan dan digunakan untuk membuat serbuk roti, crouton, puding roti, pemadat, atau strata.

Apabila menyimpan roti di dalam penyejuk beku, pastikan ia dibalut dengan baik terlebih dahulu. Dan apabila anda akhirnya mengeluarkannya, biarkan ia cair sepenuhnya sebelum melepaskannya dan meletakkannya untuk digunakan.

Petua ini mungkin menjadi amalan biasa untuk sebahagian kamu. Jika ya, bagaimana anda ingin menggunakan overstock roti beku??

Lebih banyak petua untuk mendapatkan yang terbaik daripada roti

  • Cara Terbaik untuk Menyimpan & Memasak Roti: Nasihat dari Baker
  • 10 Cara Cerdas untuk Meningkatkan Kehidupan Daripada Roti Stale Anda
  • Cara Menghilangkan Kek Hard

Dikemaskini dari jawatan yang diterbitkan pada bulan Februari 2009.