Teh dan geekiness berjalan seiring. Dunia ini penuh dengan salinan Harry Potter dan Game of Thrones yang sangat disukai dengan cincin teh di atas penutup mereka. Dan lebih daripada satu kostum cosplay di Comic Con telah dijahit di bawah pengaruh pelbagai periuk teh hijau malam larut malam yang sangat kuat. Itulah sebabnya orang menyukai Teh & Absinthe, pembuat teh bebas yang mengkhususkan diri dalam campuran teh khusus untuk fandoms nerdi.

Teh & Absinthe mempunyai kedai dalam talian, tetapi mereka pergi ke mana peminat, dan itu bermakna mereka adalah perlawanan komik dan konvensyen budaya penggemar di seluruh negara. Anda mungkin mendapati mereka di lantai jualan antara paparan buku komik vintage dan seorang lelaki yang menjual pedang.

Itu mungkin kelihatan seperti tempat yang ganjil untuk kedai teh, tetapi ia sebenarnya sesuai. Sebagai pengasas bersama Pacita Prasarn menunjukkan, kutu sayang menyukai teh.

“Saya selalu merasa seperti kutu buku dan teh bersama-sama – untuk membaca buku, menonton TV, saya sentiasa suka melakukannya dengan secawan teh yang baik,” kata Prasarn kepada Food & Wine. “Tambahan pula, saya seorang Doktor Siapa kipas jadi saya fikir saya mempunyai perkara anglophile yang berlaku. ”

(Kredit imej: Teh & Absinthe / Facebook)

Syarikat itu bermula dengan Doktor Siapa-campuran terinspirasi, kerana Doktor Siapa adalah semangat Prasarn. Dia menonton pertunjukan dengan berhati-hati untuk membuat campuran teh tersuai untuk peminat-peminat yang terperinci yang menangkap perasaan watak-watak atau episod.

Tea Doctor’s Tea & Absinthe, contohnya, adalah teh hitam dengan krim custard vanila krim, kerana Doktor Kesebelas pernah menganggapnya adalah idea yang baik untuk menggabungkan tongkat ikan dengan kastard vanila. “Jari ikan tidak disertakan,” kata laman web itu. Doktor Kesepuluh tidak sengaja mencipta pisang daiquiri dua abad terlalu awal, jadi Teh Teh & Absinthe’s Tea Doctor adalah teh hitam yang dibumbui dengan pisang dan kelapa.

Mereka hanya semacam sentuhan peminat diehard yang menghargai, dan ia menunjukkan jenis semangat yang tidak boleh dipalsukan. Teh-teh ini jelas dicipta untuk peminat, oleh peminat.

Teh & Absinthe berkembang menjadi fandoms lain selepas itu; mereka telah membuat teh terinspirasi oleh Buffy the Vampire Slayer, Mario Kart, Alice di Wonderland, Penjaga Galaxy, dan Star Trek. (Sudah tentu mereka mempunyai teh Earl Grey yang dipanggil “Teh, Earl Grey, Hot” pada menu.)

Sudah tentu mereka mempunyai teh untuk peminat Harry Potter juga. Gryffindor adalah campuran tenaga teh hitam, teh hijau, dan pasangan yerba dengan daun nettle, vitamin C, dan kafein yang cukup untuk membuat anda ingin melawan seekor naga. Slytherin adalah teh hijau serbuk mesiu dengan daun peppermint. Ravenclaw adalah teh hitam yang kuat dengan melati dan lychee. Dan teh Hufflepuff mereka adalah campuran epal, nanas, betik, bit, kayu manis, kismis, kelapa, badam panggang, dan popcorn, yang benar-benar terdengar seperti apa yang akan berlaku jika anda meninggalkan Hufflepuff sahaja dengan “menggabungkan teh sendiri” kaunter.

Sekiranya campuran itu telah anda fikir “Accio teh,” lihat kedai dalam talian mereka.