Di manakah datangnya whisk? Di Amerika Syarikat, debut whisk dan populariti yang dihasilkan dapat dilihat pada penampilan televisyen Julia Child pada tahun 1963 (dia yang pertama kali) ketika ia memetik whisk dan memukul-mukul telur putih menjadi sangat gila. Tetapi secara semulajadi, alat ini telah lama wujud sebelum Julia.

Dalam artikel ringkas untuk The New York Times, Pagan Kennedy menulis bahawa pemukul berjalan sepanjang jalan ke 1600-an. Sudah tentu, ketika itu ia benar-benar lebih banyak berus kayu. (Pagan menyatakan bahawa satu resipi awal memanggil untuk memukul ramuan dengan “batang kayu birch besar”). Tetapi pancut kawat, yang dibangunkan oleh “orang Victorian yang mengasihi alat”, tidak sampai ke abad ke-19.

Namun, ia adalah Julia Child yang membuat alat dapur penting di dapur Amerika. Dia bukan sahaja mengajar tukang masak rumah bagaimana untuk membeli pemukul yang betul, tetapi juga bagaimana untuk “menggunakannya dengan gelang pergelangan tangan.”

Dan nota sampingan yang menarik: nampaknya Chuck Williams, pengasas Williams-Sonoma, menggunakan kedai baru (kemudian) itu dengan banyak peralatan dan perkara yang dicadangkan Julia!

Baca Lagi: Siapa yang Membuat Yang Mempunyai Whisk? | The New York Times

Berkaitan: The How and Why Whisking by Hand

(Imej: Anjali Prasertong)