Apa yang lebih baik daripada meja yang meratap di bawah ayam belanda dan semua perlengkapan, sekumpulan ahli keluarga, dan meninggalkan hidangan untuk kemudian ketika anda melanda jualan Black Friday awal? Bagi saya, ternyata, ia adalah satu hari dalam kekacauan yang lazat, lazat di seberang dunia.

(Kredit imej: Dana McMahan)

Bagaimana Saya Berakhir Perdagangan Turki untuk Tuk Tuks

Pada tahun 2008, suami saya dan saya memulakan tradisi perjalanan ke tempat yang lebih jauh dan jauh dari rumah selama Thanksgiving. Ia masuk akal untuk kita pada masa itu: Membuat sebahagian besar masa percutian yang terhad pada pekerjaan kami sebelum ini dengan menendangnya pada hari cuti; melompat keluar pada pertengkaran dengan adik-beradik; dan tidak perlu menjelaskan lagi bahawa sebagai vegetarian, Tidak, kami tidak makan ayam belanda. Terus terang, kami tidak menikmati drama percutian dan penggunaan epik, jadi kami melarikan diri.

Kami mula dekat ke rumah, di bandar bersejarah Kota Quebec. Bukannya ayam belanda dan berpakaian itu adalah makan malam lilin risotto dengan keju Taleggio. Seterusnya ialah Prague, dengan pizza takeout dan bir Ceko sebenar di bar dengan rakan-rakan sekutu di asrama kami.

Kemudian pada 2010 – satu dekad ke mania perjalanan kami di mana kami telah membuat pusingan dari London ke Paris ke St Petersburg ke Istanbul ke Maghribi – kami memerlukan sesuatu yang lebih jauh, sesuatu yang lebih tidak seperti kehidupan seharian kita.

Kami membuat keputusan di Bangkok, terutamanya kerana saya mendapati nama penuhnya yang sebenarnya tidak dapat ditahan: Bandar-Bandar Malaikat, Bandar Besar, Kediaman Emerald Buddha, Kota Yang Tidak Tercemar (Ayutthaya) God Indra, Ibu Kota Besar Dunia Dipenuhi dengan Sembilan Permata Murni, The Happy City, Memuaskan di Istana Kerajaan Besar yang Menyerupai Tempat Syurgawi Di mana Mengagumi Tuhan yang Berinkarnasi, Sebuah Kota Diberi oleh Indra dan Dibina oleh Vishnukarn.

(Kredit imej: Dana McMahan)

Ya, itu adalah tempat yang memerlukan 30 jam berjejal ke kelas ekonomi, mengubah irama sirkadian anda ke dalam, dan banyak akaun, kotor, kuat, penuh sesak, dan panas. Tetapi saya akan menentang anda berputar-putar rambut di belakang tuk tuk menjaga melalui lalu lintas paling tidak pernah anda lihat; urut harga murah; atau kemuliaan hanya satu kuil emas.

Sekiranya anda telah menghirup bau nasi yang mengukus, memasak galangal, cili segar dan herba, asap lalulintas, dan laut yang bergemuruh manusia, dimakan satu makanan saku yang sempurna dari penjual jalanan, atau merasai kebaikan krim ais- Kopi sejuk dipancarkan dengan “susu manis”, anda mungkin faham.

Sekiranya anda tidak mempunyai dan jika anda merenung melarikan diri dari perayaan Kesyukuran tradisional, izinkan saya membuat kes itu untuk Thailand.

(Kredit imej: Dana McMahan)

5 Thai Treats That Will Make You Lupakan Mengenai Turki

1. Rice Sticky Mango

Anda semua, tidak ada kata-kata untuk menyampaikan kasih sayang saya untuk gabungan nasi melekat dengan santan yang manis dan sebilangan besar mangga yang masak (yang tidak merasakan apa-apa seperti kelabu, tegas, barang-barang kuning di rumah). Bagaimana dan mengapa ini perkara terbaik di bumi? Saya tidak tahu dan saya tidak peduli, tetapi setiap kali saya berada di Thailand, saya melakukan sendiri dengannya setiap hari dan juga mengambil satu hidangan terakhir di dalam pesawat.

2. Thai Iced Coffee

Kombinasi suhu roket di bandar ini – yang terpanas di planet ini – dan ekzos tercekik yang tidak henti-henti daripada berjuta-juta kenderaan bermotor zum bermaksud anda sentiasa panas dan sentiasa haus. Dan, terima kasih kepada zon masa flip, sentiasa mengantuk. Masukkan: Kopi es ais Thai. Ia adalah minuman kegemaran saya yang tidak pernah alkohol (dan saya hampir tidak pernah pulang ke rumah, entah bagaimana ia tidak sama di kedai kopi yang berhawa dingin di zon waktu saya sendiri).

(Kredit imej: Dana McMahan)

(Kredit imej: Dana McMahan)

3. Semua Makanan Jalan

Berikut adalah cara anda melakukan makanan jalanan di Bangkok: Bergabung dengan kerumunan orang-orang dalam talian, memerintahkan apa sahaja yang mereka ada dari tong mengukus, dan tenggelam pada najis, najis kecil dengan bekas Styrofoam anda. Ia secara harfiah tidak kira apa yang anda dapat. Ia akan menjadi keseimbangan sempurna manis, masam, asin, pahit, dan panas. Dan ia akan dikenakan bayaran sebanyak 25 sen.

(Kredit imej: Dana McMahan)

4. Buah Sarapan Hotel

Jika ada kegembiraan yang lebih besar daripada bangun di seberang dunia dan berjalan ke sebuah sarapan hotel yang menyebar di mana buah-buahan datang dari impian Wild Willy Wonka, saya tidak percaya jika kamu mengatakan ada. Buah-buahan ini menyenangkan untuk dinamakan sebagai makanan: rambutan, manggis, naga, nangka, snakefruit, rose apple, lychee, longan.

(Kredit imej: Dana McMahan)

5. Air Kelapa

Sebelum itu de rigueur untuk jenis sukan dan sesiapa sahaja yang menentang kebuluran untuk mengeluarkan botol air kelapa, orang pintar di Bangkok telah melepaskan bahagian atas kulit dan minum madu manis di dalamnya. Salah satu perkara pertama yang perlu saya lakukan apabila mendarat di City of Angels adalah untuk penjual kelapa pertama yang saya lihat, dan sehingga saya pulang ke rumah saya menjerit dua hingga tiga sehari.