Adakah anda tahu Marilyn Monroe boleh memasak? Dalam New York Times minggu ini, Matt dan Ted Lee membina semula resipi pemadam yang luar biasa dari senarai ramuan dan arahan yang ditulis di sekelompok surat insurans syarikat insurans, memberi kita gambaran ke dapur seorang wanita yang mereka percaya adalah tukang masak yang yakin dan berpengalaman.

Resipi pemadam Marilyn Monroe bermula dengan merendam dan merosakkan roti mentah, satu langkah luar biasa yang akhirnya menghasilkan pemadat dengan tekstur “unggul”, walaupun kekurangan pengikatnya seperti sup, lemak atau telur. Juga ketara ialah sebilangan besar bahan – termasuk tiga jenis kacang, lima herba dan rempah dan tiga daging yang berbeza – dan banyak masa yang terlibat.

Lebih dari dua jam berlalu ketika kami merendam dan mencincang pasir (menjadi adil, agak kering, hampir mencincang dirinya sendiri), mengupas telur rebus, menyerap air di dalam air, menanam daging lembu, lada retak, dicincang dan diukur. Apabila bahan-bahan tersebut dibentangkan, mereka mengisi 15 ramekin dan mangkuk. Adakah Marilyn mempunyai banyak masa di tangannya?

Tetapi pada akhirnya, ia adalah pemadam yang sangat baik, baik-baik saja dan lazat, bukti kepakaran masakan Marilyn. Ingin tahu tentang asal-usul resipi itu, saudara-saudara Lee bercakap dengan sejarawan makanan, yang membantu mereka mengenal pasti pengaruh yang mungkin untuk pemakan unik ini.

Baca artikel penuh: Bintang Resipi Marilyn Monroe dalam Semakan

Sama ada anda peminat Marilyn, peminat sejarah atau resep geek, artikel ini adalah bacaan menarik. Pernahkah anda semula resipi lama??

Berkaitan: Smackdown Stuffing: Quest untuk Resipi Sempurna

(Imej: ahli Flickr Veganbaking.net berlesen di bawah Creative Commons)