Sekiranya anda masih mencari skuba di pasaran tempatan anda, ibu saya mempunyai tip untuk anda yang dia baru-baru ini belajar. Ringkasnya, dia berkata, “Makan tunas petak anda!”

Ibu saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengan scapes yang dia dapati di CSA beliau, atau apa yang mereka ada. Petani yang menjalankan CSAnya menjelaskan apa yang mereka (tangkai bunga dipetik dari tumbuh-tumbuhan bawang putih yang tumbuh), dan memberinya beberapa petunjuk untuk memasak dengan mereka.

“Dan tunas bunga?” dia berkata, menunjuk kepada bonjol putih sebelum membuangnya, “Crack yang membuka dan taburkan biji pada salad. Anda akan menyukainya!”

Sekarang, saya telah menambahkan scapes untuk mengadukan kentang goreng, menghancurkan mereka ke pestos dan mencelup, dan bahkan menggigit mereka mentah, tetapi saya tidak pernah mendengar melakukan apa-apa yang istimewa dengan tunas benih itu. Ibu saya dengan penuh semangat retak beberapa terbuka semasa dia memasak dan berkata mereka merasakan persis bagaimana anda bayangkan: seperti benih yang lembut dan berbisa.

Dihidupkan ke dalam vinaigrette atau ditaburkan secara langsung ke atas salad, ini hanya menambah sentuhan rasa beraroma. Saya juga suka idea menambah mereka ke minyak zaitun untuk roti atau menjatuhkan mereka ke filet ikan yang baru panggang atau steak mendesis.

Musim Scape adalah masa lalu di mana saya tinggal, tetapi anda boleh bertaruh saya akan menyimpan idea ini sepanjang tahun sehingga mereka kembali!

Adakah anda pernah melakukan ini dengan scapes?

Berkaitan: NY Times Sunday Magazine: Cara Memasak dengan Bawang Putih Hijau

(Imej: ahli elickel Flickr dilesenkan di bawah Creative Commons)