“Terdapat tiga musuh minyak zaitun,” kata Nadim Beyrouti, tuan rumah dan tuan rumah Oliviera di Nice, Perancis. “Cahaya, panas,” dia berhenti. “Dan kawan-kawan lapar.”

Ini adalah salah satu daripada banyak perkara yang kita pelajari mengenai minyak zaitun dari Nadim, seorang penasihat ghairah yang baik, minyak tempatan. Dia memiliki sebuah restoran kecil dan kedai di kawasan lama Nice. Kakitangan dua orangnya memasak setiap hidangan di dapur terbuka dengan satu pembakar gas dan ayam di dapur separuh saiz saya sendiri. Dan sementara makanan ini selalu mengangkut dan lazat, bintang sebenar di Oliviera adalah minyak zaitun.

Perkara pertama yang anda lihat apabila anda berjalan ke Oliviera, dari jalan-jalan berbatu di Old Nice, adalah kaunter sudut yang penuh dengan penuai minyak zaitun yang besar. Setiap mempunyai papan tulis kecil dengan namanya dan harga. Ini adalah saham Nadim dalam perdagangan; dia menawarkan hidangan menu kecil, tetapi mereka direka untuk memamerkan minyak zaitunnya.

Kami makan di sana dua kali. Kali pertama saya suami saya makan di sana kita berjalan-jalan, serendipitously, pada petang pertama kami di Nice. Meja-meja itu baru dibentuk, dan kami lapar. Dia sesuai dengan kami sepanjang malam yang ditempah dengan tempahan. Kali kedua kami makan di sana kami makan tengah hari pada hujung petang. Hari ini lebih istimewa, kerana Nadim baru saja pulang dari perjalanan tahunannya ke pengeluar tempatan di kawasan-kawasan pergunungan di sekitar Nice.

Setiap kali kita makan di sana, makanan yang sangat lazat diangkut ke tahap yang baru oleh setiap minyak zaitun yang dia turunkan sebelum kita menggali. Kami cuba memakan roti dengan minyak zaitun yang sangat hijau dan sedikit pahit. Kami mempunyai hidangan starter terung yang dimasak lembut dengan minyak kuning yang merasakan lembut pisang hijau. Arnab pada mi telur (hidangan “Michelin”, dia bercanda) menerima penyerapan minyak kaya, emas dan bergelap yang baik pada segala yang kita dicelupkan di dalamnya. Terdapat minyak dengan bau badam pada salad saya dan adunan phyllo dibungkus keju, dan kemudian – pada akhir makan malam kami di sana – pièce de résistance: tiramisu dengan minyak zaitun.

Ini seperti gimmick, mungkin (pencuci mulut dengan minyak zaitun?) Tetapi ia sangat luhur. Minyak zaitun sangat unik dan luar biasa; ia adalah minyak zaitun “Tanche” yang telah berusia dan sebenarnya ditapai dalam proses khas. Bercampur-campur di atas tiramisu yang kaya, coklat, kedua-dua perasa yang ditinggikan satu sama lain ke dalam campuran yang enak dan ganjil. Ia luar biasa. Saya mahukan membeli beberapa minyak pencuci mulut, tetapi ia tidak dijual.

Namun, Nadim melancarkan peta reliefnya yang luas dan berwarna-warni di kawasan itu dan menunjukkan kepada kita di mana setiap minyak berasal. Dia menunjukkan di mana dia pergi ke pantai dan pedalaman untuk membeli minyak dari pengeluar kecil dan petani. Kami juga membeli empat minyak zaitun yang berharga, satu daripada setiap jenis kegemaran kami. Kami menyembunyikan ini (menyembunyikannya dari cahaya, panas, dan rakan-rakan lapar!) Dan mempunyai rasa minyak zaitun dengan roti yang baik sekali-sekala.

Kami juga membeli sebotol tomato hijau dan jem halia; kita boleh mencium bungkusan baru, merenung di dapur di dalam periuk tembaga cetek yang besar.

Tempat kecil ini adalah harta karun, dan salah satu acara utama perjalanan kami ke Nice. Nadim adalah tuan rumah yang hebat – lebih daripada seorang pengusaha restoran atau penjaga toko. Dia suka minyak zaitun, dan dia dengan jelas membina menu untuk bangga menunjukkan minyak ini. Dia sebenarnya tidak memikirkan kedai kecilnya sebagai restoran; anda berasa seperti anda dijemput ke rumahnya.

“Apabila orang bertanya kepadaku tempat makan di Nice,” katanya, “Saya katakan kepada mereka – ‘Jangan makan, makan di rumah!’ Kenapa anda mahu makan di restoran apabila anda boleh makan di rumah? “

Kami tidak boleh bersetuju lebih-lebih lagi, terutama apabila anda mempunyai salah satu minyaknya di dalam almari anda.

Mereka tidak sedih, dihantar ke Amerika Syarikat. Nadim mengatakan bahawa kos penghantaran terlalu banyak. Jadi jika anda pernah ke selatan Perancis, berhenti di Nice dan ambil beberapa botol minyak zaitun dari Nadim di Oliviera. Anda akan mendapat lebih daripada sekadar minyak; anda akan mendapat pelajaran, dan juga hidangan yang baik.

• Baca lebih lanjut mengenai Oliviera di laman web mereka: Oliviera.com

Lebih banyak minyak zaitun:
• Cara Rasa Minyak Zaitun
• Memahami Label Minyak Zaitun
• Petikan Baik: Mark Kurlansky pada Minyak Zaitun
• Penipuan Minyak Zaitun Besar. Jangan Duped.
• Penyimpanan Dapur: Letakkan Minyak Zaitun Anda di atas Coaster