Hidangan pencuci mulut selalu menjadi pemikiran terakhir dalam rancangan menghiburkan saya. Saya boleh mengendalikan pembuka selera dan koktel, tetapi saya selalu membuat keputusan untuk membuat pencuci mulut beberapa jam terlambat dalam permainan. Tetapi tiada siapa yang pernah disapointed ketika saya memecahkan cookies Belanda ini.

Stroopwafels (sirap wafel) berasal dari Belanda di mana mereka secara tradisinya dihidangkan dengan minuman panas. Stroopwafels ini hanya cukup luas untuk berehat di cawan dan dihidangkan di atas, pemanasan dan perlahan mencairkan sirap. Terdiri daripada dua wafel emas tipis yang diapit dengan sirap karamel melekit, mereka adalah perkahwinan yang ideal dengan rangup dan lengket, namun entah bagaimana cahaya yang tersisa pada masa yang sama.

Trader Joe berlaku untuk menerbitkan versi mini. Walaupun mereka tidak buatan sendiri, saya suka ini kerana mereka adalah langkah besar dari cookies lain yang anda boleh dengan mudah mengambil dalam perjalanan pulang dari kerja. Saya telah melihat versi lain yang dijual untuk harga yang keterlaluan di kedai-kedai khusus dan sehingga saya berjaya membuatnya sendiri, versi Trader Joe adalah mesra bajet dan sangat lazat. Saya memasak mereka selama beberapa saat dan berkhidmat dengan sudu vanila aiskrim atau secawan kopi atau teh.

Pernahkah anda mencuba stroopwafels??

Berkaitan: The Best Waffle You’ll Ever Eat: Gaufres de Liege

(Imej: pengguna Flickr yang dilesenkan untuk kegunaan di bawah Creative Commons)