(Kad kredit: Casey Barber)

Kami telah membincangkan fakta bahawa warna bir tidak selalu menjadi penunjuk yang tepat dari citarasanya, tetapi kita boleh membuat beberapa pengumuman mengenai apa yang kita minum berdasarkan kelihatan sendiri: bir pucat seperti pilsners Jerman dan Amerika akan menjadi segar dan bersih; bir kuning seperti doppelbocks dan ales coklat akan karamel dan manis; dan gelap, bir hitam berhampiran seperti Guinness dan gerak-gerik lain akan menjadi kaya dan roasty.

Kenapa rasa istimewa ini muncul berkali-kali dalam bir yang berada dalam bahagian yang sama dengan roda warna? Ini semua mengenai malt.

Apa itu Malt?

Daripada empat bahan utama dalam bir, malt, yis, dan air malt adalah penyumbang utama kepada warna bir. Dan apabila kita bercakap tentang malt dalam pembuatan bir moden, kita benar-benar bercakap mengenai barli kebanyakan masa: ia adalah Goldilocks bijirin, memberikan keseimbangan yang betul kanji, protein, dan enzim untuk membuat bir.

Untuk menghidupkan barli ke dalam malt dalam istilah bir, biji kering dibasuh di dalam air sehingga mereka mula bercambah (sesiapa yang menanam benih tahu proses ini cukup bagus). Sebaik barli yang telah dibaharui mula menanam pucuk hijau, sudah tiba masanya untuk mengeringkan lagi dan mendapatkan tan yang enak dan enak. Barli malted adalah “kilned” -bisa dibakar atau dibakar sehingga ia mengeluarkan kelembapan yang mencukupi dan mendapat cukup warna untuk spesifikasi bir.

(Kredit imej: Emma Christensen)

Apa Yang Memberi Malt Rasa (dan Warna)

Dalam istilah yang dipermudahkan, warna terakhir (dan rasa) malt bergantung pada berapa lama barli kilat dan berapa banyak kelembapan yang dikekalkan selepas kiling. Brewers boleh memilih dari pelbagai malt dalam pelbagai warna dan rasa: malt yang lebih ringan, seperti pilsner malt atau Vienna malt, jangan berikan bir sebagai rasa manis dan badan seperti yang lebih banyak kiln- seperti biskut malt atau malt hitam.

Ia adalah pencampuran dan pencocokan semua maltanya yang berbeza, serta mengimbangi mereka dengan campuran buatan yang betul dan memasangkannya dengan ketegangan yis yang tepat, yang menjadikan pembuatan bru seperti seni kerana ia adalah sains.

Jadi apa yang menjadikan Guinness begitu gelap dalam warna? Ia adalah malt yang sangat panggang-barli panggang yang sangat teruk dalam kes ini – yang memberikan warna yang paling terkenal di Ireland ini dengan warna tandatangannya serta profil perisa seperti kering dan kopi (tapi masih mengejutkan). Seperti yang mereka katakan, itu adalah hari yang indah untuk Guinness, jadi apa yang anda tunggu?