Saya menerima beberapa soalan dan komen semasa Minggu Makan Malam yang meminta perbincangan dan membantu memasak hidangan sampingan dengan hidangan utama. Ini meninggalkan saya menggaru kepalaku sedikit, kerana saya rasa sukar untuk dibincangkan secara umum, tanpa menu tertentu di tangan. Saya fikir cara saya memasang menu parti makan malam saya sendiri, dan beberapa corak muncul. Berikut adalah beberapa pemikiran yang sangat umum untuk menyatukan makan malam yang baik.

Seperti saya katakan, saya telah melihat banyak komen mengenai perkara ini minggu ini, dan saya menerima soalan ini dari Lorena, yang bertanya: Adakah anda mempunyai apa-apa cadangan untuk hidangan sampingan pelengkap untuk hidangan utama? Saya rasa saya mempunyai resipi untuk kedua-duanya tetapi saya tidak tahu apa yang berlaku dengan baik.

Berikut adalah beberapa soalan dan idea yang sangat asas untuk menyusun menu – ini adalah tempat untuk bermula!

Adakah hidangan utama anda dalam fikiran? Baik. Sekarang:

  1. Berfikiran berbeza.

    Cara yang paling jelas untuk memilih hidangan sampingan ialah melihat hidangan utama anda (pasta, ayam, tahi lalat) dan pilih sesuatu berbeza. Jika anda membuat pasta, pergi untuk sayuran ringkas. Membuat stik? Pergi untuk sesuatu yang ringan. Jika anda membuat pancake dengan nasi, maka itu bukanlah idea yang baik untuk membuat salad nasi juga. Jika banyak hidangan gelap, dengan rasa yang kaya dan panggang (tulang rusuk pendek yang direbus, sup bawang Perancis) keseimbangan dengan salad atau sayur-sayuran. Sekiranya ia sangat ringan, seperti salad segar dengan keju dan buah-buahan, tambah sedikit berat dengan roti gandum atau gratin yang lembut.

    Ini juga terpakai kepada kaedah memasak. Sekiranya anda akan memanggang satu sisi daging lembu selama dua jam, atau menggunakan dapur untuk membuat hidangan ikan rumit, lakukan sesuatu yang berbeza dengan hidangan sampingan anda. Dalam hal hidangan ikan masak, kenapa tidak panggang beberapa bawang bayi di dalam ketuhar, atau membuat kubis bersinar di hadapan waktu?

  2. Pikirkan sama.

    Sebaliknya, ia bagus untuk memilih tema dan bawa ia melalui makan malam. Sebagai contoh, saya sering menggunakan lemon. Jadi, jika saya membuat ayam dengan limau, sebagai contoh, saya boleh menambah jus lemon ke salad dressing, atau lemon zest untuk roti yang saya buat untuk makan malam.

    Ini juga boleh digunakan untuk kaedah memasak. Anda tidak mahu mengecewakan ketuhar anda dengan menjadualkan tiga hidangan sekaligus di sana, atau berjaga-jaga empat kuali pada stovetop. Tetapi kadang-kadang anda boleh membuat hidangan melakukan tugas ganda, seperti dalam resipi ini untuk paha ayam dengan adas, di mana sayur-sayuran panggang dengan ayam. Anda tidak memerlukan apa-apa lagi untuk hidangan lengkap, kecuali mungkin beberapa roti, nasi, atau pasta.

  3. Fikirkan bermusim.

    Mungkin cara paling mudah untuk memilih hidangan sampingan. Lihatlah hasil dalam kotak CSA anda atau di pasaran, dan ambil beberapa bayi wortel, atau bit, atau arugula segar. Panggang lobak ketika anda menyiapkan beberapa ikan atau telur makan malam masak, atau membuat salad dengan arugula sementara simmers sup.

  4. Fikirkan makanan lengkap.

    The kumpulan makanan menawarkan cara tradisional untuk meletakkan bersama bersama, sudah tentu, tetapi mereka sangat membantu. Saya suka mempunyai daging, kanji, dan sayur-sayuran di meja makan saya, terutamanya ketika menghiburkan. Apabila ia hanya saya dan suami saya, kadang-kadang saya meninggalkan daging atau kanji dan mempunyai dua sayur-sayuran – satu sejuk, seperti salad, dan satu seperti panas sayuran panggang atau sauté adas atau pucuk Brussels.

    Maksudnya, fikirkan kumpulan makanan utama (daging, kanji, tenusu, sayur-sayuran, buah) dan cuba memasukkan tidak lebih daripada satu hidangan dari setiap kumpulan.

  5. Apabila ragu-ragu, buatlah salad hijau yang mudah.

    Akhirnya, saya hampir selalu mempunyai salad hijau yang sederhana dengan makan malam. Ia adalah iringan sempurna untuk hampir semua hidangan – pasta, sup, daging, walaupun sayur-sayuran panggang atau sandwich keju. Berpakaian dengan ringan dengan percikan minyak zaitun dan memerah lemon, dan tambahkan pukulan Parmesan yang dicukur, jika anda ingin menjadi mewah. Jangan lupa sentuhan garam dan lada.

Saya rasa tips ini sangat mudah dan jelas, tetapi saya fikir sukar untuk menawarkan lebih banyak nasihat tanpa melihat menu dan hidangan tertentu.

Bagaimana anda membuat keputusan mengenai menu anda sendiri?

Gambar di atas:
• Ayam Panggang – Hidangan utama, dan tiga hidangan sampingan pelengkap yang masing-masing akan baik dengan ayam panggang, bergantung pada musim dan citarasa anda.
• Kale Salad dengan Orange Darah dan Meyer Lemon
• Kentang Ekspres Terperinci
• Meyer Lemon Grain Salad dengan Asparagus, Kacang Almond dan Keju Kambing

Berkaitan: 12 pinggan mudah untuk pergi dengan sekeping daging

(Originally diterbitkan April 21, 2011)

(Imej: Faith Durand, Emily Ho, Emma Christensen, Faith Durand)