(Kredit imej: Erika Tracy)

Siapa: Orchards Lane Selatan
Apa: Peaches Georgia
Di mana: Fort Valley, GA

Selama 107 tahun, keluarga Lane telah menanam, menanam, menuai, membungkus, dan mengeksport buah-buahan Georgia segar di seluruh negara, memberikan orang batu dari akses pohon peach terdekat ke salah satu buah kegemaran Selatan.

(Kredit imej: Erika Tracy)

(Kredit imej: Erika Tracy)

Dari Mula

Ditubuhkan pada tahun 1908 sebagai Ladang Buah Berlian oleh John David Duke, ia mengambil nama Lane apabila menantu Duke David O. Lane mengambil alih selepas kematian Duke. Sejak itu, ahli keluarga Lane telah membina syarikat mereka, Lane Southern Orchards (Lane Packing, LLC), dan ia telah berkembang sejak abad yang lalu.

Walaupun ia bergabung dengan syarikat tumbuhan jeruk Florida pada tahun 2006, Lanes masih banyak terlibat dalam operasi sehari-hari; Duke Lane Jr saat ini presiden, dan anaknya, generasi kelima dari keluarga pengasas syarikat, sedang bekerja di Lane juga.

(Kredit imej: Erika Tracy)

(Kredit imej: Erika Tracy)

Perniagaan Keluarga

Ia sentiasa menjadi urusan keluarga, tetapi “keluarga” Lane telah diperluas untuk memasukkan pekerja lama seperti Adela Mauricio, yang berada di Lane selama 32 tahun. “Saya bermula sebagai pelempar token, kemudian bergerak ke picking, maka saya berlari dengan mengambil krew saya sendiri dengan sekitar 40 orang lain di bawah pengawasan saya,” katanya. “Saya telah melakukan semuanya di sini.” Dia kemudiannya bekerja di kafe di kedai runcit Lane, menguruskan pasaran runcit, dan kemudian, apabila kafe itu berkembang menjadi restoran yang lebih besar sekarang, dia berlari. “Saya kini bekerja dalam perkhidmatan pelanggan untuk perniagaan pesanan pesanan kami,” katanya.

Adela mencintai setiap bahagian yang dimainkannya dalam sejarah Lane, tetapi mengakui dia kadang-kadang merindui zaman dahulu. “Ia adalah kemas apabila kami hanya berdiri di tepi jalan, dan saya menikmati berjalan di restoran. Saya dapat berjumpa dengan begitu banyak orang dan melihat betapa gembira buah persik kami – dan ais krim – menjadikannya. Beberapa orang yang datang ke sini selama bertahun-tahun masih mencari saya di restoran, dan itu bagus. ”

(Kredit imej: Erika Tracy)

Hari ini, Lane terus menanam dan menjual pic, kedua-duanya terus kepada pengguna di lokasi runcitnya di Fort Valley, dan dengan pesanan pos dan di kedai runcit, dari tempat ibu-dan-ke rantaian nasional yang besar. Banyaknya produk pic boleh didapati di kedainya, dan boleh dipesan dari laman webnya. Model perniagaan Lane juga termasuk pertanian pecan (lebih daripada 1,000 ekar), dan juga patch strawberi kecil.

Datang minggu ini: Lihat dengan lebih dekat bagaimana pic dipetik dan dibungkus untuk pengangkutan, ditambah tip untuk memilih (dan mengelupas!) Pic yang sempurna.