Minggu lepas di New Orleans pada persidangan IACP, saya berjumpa dengan banyak penulis makanan. Seorang pengarang yang sangat menarik adalah Amelia Saltsman, yang menulis dan diterbitkan Buku masakan Pasaran Tani Santa Monica. Kami mengetuk puing-puing (serpihan dari panggang yang baru diukir) seorang budak lelaki di kedai Ibu dan bercakap.

Untuk memastikan saya membawa cahaya, saya berjanji kepada diri sendiri untuk tidak membeli apa-apa di ekspo buku masakan di mana ahli IACP telah menandatangani buku, tetapi saya memecahkannya dengan buku Amelia. Saya tidak membelinya kerana saya dibesarkan berhampiran Santa Monica, atau kerana saya suka dan ingin mempromosikan membeli-belah di pasar petani atau kerana saya rasa penting untuk menyokong kerja-kerja penulis sesama makanan. Saya kebanyakannya membelinya kerana saya tahu Amelia menerbitkannya sendiri, dan kerana ia hanya kelihatan begitu baik. Dan kemudian saya membukanya…

Pelukan potret oleh Hill Street Studios. Tiada tembakan resipi dalam buku itu, tetapi tidak kira kolaj foto seperti ini cukup untuk memberi inspirasi kepada pembaca untuk memasak.

Sekiranya anda menyerang, anda mungkin tertarik dengan Deborah Madison yang menulis kata pengantar dan terdapat kekacauan dari superstar masakan seperti Alice Waters dan Evan Kleiman. Setelah menjalani proses menyusahkan dengan buku saya sendiri, saya dapat memberi jaminan bahawa undi keyakinan ini bermakna.

Sekiranya anda ingin melihat fotografi cantik, anda akan menyukai potret petani dan barangan mereka. Dua generasi petani boysenberry; babi; sebuah menara asparagus; seorang gadis kecil dengan satu bakul tarikh; dan petani telur yang bangga. Setiap gambar menceritakan kisah.

Dan jika anda menyukai resipi bermusim, tidak menakutkan, resipi bermusim yang meraikan kurnia bumi tanpa megah, seluruh buku itu akan menarik perhatian. Beberapa kegemaran dari bab Permulaan adalah Chantarelle Popcorn (ms 33), yang memakan cendawan Chantarelle dengan Fleur de sel. Dan walaupun Amelia menamakan petani dan bulan mereka menjual di pasar Santa Monica, pembaca di mana-mana kawasan dapat mencari penjual cendawan lokal mereka dan membuat resipi yang sama.

Amelia dan saya bercakap tentang hakikat bahawa ini adalah buku yang memasak di mana sahaja boleh digunakan. Maksudnya ialah ia diilhamkan oleh satu pasaran petani dan ia datang bersama melalui inspirasi dan kepakaran dalam satu tempat itu, tetapi ia berlaku untuk sesiapa yang berminat dalam memasak seperti ini.

Resipi semua ditandakan dengan musim apabila ramuan mereka adalah yang terbaik dan terdapat halaman rujukan tambahan di belakang yang mengindeks resipi mengikut musim. Setakat yang saya bimbangkan, semua buku masakan perlu dilakukan.

Untuk musim bunga, bagaimanakah menu ini berbunyi: Artichoke Tiny Tiny (ms 108), Keju Kambing Bakar yang dibungkus dalam Daun Anggur Segar (ms 36), Bawang Putih Hijau dan Sup Kentang Baru (ms 56), Sayuran Spring dan Ikan Ragout pg.142) dan Berry Pavlova (ms 177) untuk pencuci mulut?

Satu lagi sumber yang menarik di hadapan buku ini adalah bab pendek seperti How To Shop (panduan untuk membeli-belah di pasar petani,) Terma Loji Berguna, Teknik Dapur Asas, Item Pantry Handy dan Alat Dapur yang Berguna. Bahagian buku ini adalah hadiah kerana ia menjadikan jumlah keseluruhannya dapat diakses oleh sesiapa sahaja yang bukan sahaja tidak berbelanja di pasar terbuka tempatan, tetapi seseorang yang tidak banyak memasak. Di sisi lain, kualiti dan kraf resipi menjadikannya mudah dan menarik untuk seseorang yang tinggal di pasaran dan memasak dari mereka setiap hari.

Satu-satunya perkara yang saya harapkan telah dimasukkan, kerana buku itu patut dipeluk oleh tukang masak di mana-mana, adalah satu bab yang menggalakkan untuk mengetahui tentang mencari petani dan pasar petani tempatan sendiri, bagi kita yang tidak bernasib baik untuk memanggil rumah Santa Monica. Sehingga percetakan seterusnya, LocalHarvest.org mempunyai alat carian yang baik.

Lebih banyak karya Amelia Saltsman:
• AmeliaSaltsman.com
• BlenheimPress.com