Memanggang kentang tidak kelihatan seperti sesuatu yang memerlukan ijazah dari sekolah masakan. Biasanya ia adalah proses mudah membersihkan spuds, dicing mereka, melemparkan mereka dengan minyak dan herba, dan kemudian memanggang mereka sehingga mereka mencapai kesempurnaan renyah, bukan? Betul. Itulah yang saya fikir sehingga saya melihat Jamie Oliver membuat versinya, dan saya tidak akan berbohong – saya belajar lebih daripada beberapa helah! Mahu melihat bagaimana dia membuat kentang panggang yang paling ajaib?

Dalam video di atas, Jamie Oliver menunjukkan kepada kita cara membuat kentang panggang terbaik tiga cara yang berbeza. “Jika anda fikir saya akan marah, ini kerana saya gila untuk kentang panggang,” kata Oliver dengan penuh kasih sayang. Dia menggunakan kentang Maris Piper untuk spuds dan membiak mereka dalam air masin. Seterusnya, dia membiarkan mereka duduk di penapis sehingga luar mendapat peluang untuk mengeringkan sedikit. Kemudian dia shake mereka, membolehkan mereka untuk mendapatkan tepi mereka scuffed up, yang membuat untuk luar biasa rapi.

Jamie Oliver menyediakan tiga hidangan baking berbeza dengan pelbagai jenis lemak dan herba. Satu hidangan hanya mempunyai minyak zaitun, satu lagi mempunyai minyak zaitun dan mentega, dan yang ketiga mempunyai lemak angsa. Tambahan pula, untuk ketiga-tiga hidangan itu, cuka anggur merah. “Satu bahan rahsia kecil yang saya lakukan, cuka cuka wain merah, ia akan hilang dan apa yang tersisa adalah jenis tang yang sangat halus, ia hanya membantu saya membuat kentang panggang yang sempurna,” jelas Jamie Oliver. Sangat bijak!

Dalam fesyen Jamie yang benar, tidak ada yang rewel – tetapi ia pasti membawa banyak kegembiraan kepada keluarga anda yang lain bersama-sama atau makan malam minggu biasa.

Pernahkah anda cuba menggunakan cuka wain merah untuk membuat kentang panggang yang lebih baik? Beri tahu kami di dalam komen!