(Kredit imej: Emma Christensen)

Saya telah membeli botol Trader Joe Joe ini untuk resipi yang saya sedang bekerja beberapa bulan lalu, dan setelah menggunakan beberapa sudu yang saya perlukan, ia telah duduk di belakang kabinet minuman keras saya yang mengumpul habuk sejak itu. Kerana mari hadapi itu: sebotol rumus $ 6 terasa sangat mirip dengan sebotol rumus $ 6, dan itu tidak ada apa-apa yang saya teruja untuk meminum koktail saya pada penghujung hari.

Dalam sapuan gelap dari dapur saya yang baru-baru ini, saya menemui botol ini dan berfikir untuk diri saya sendiri, Diri, saya yakin anda boleh melakukan sesuatu dengan rum ini untuk membuatnya merasa hebat. Dan itulah ketika inspirasi melanda.

Kubis oak dicadangkan untuk ditambah kepada rum

(Kredit imej: Emma Christensen)

Pertama, saya fikir apa perasa yang saya suka dalam rum yang baik. Saya bukan ahli rum sebenar, tetapi saya fikir rum dan dengan serta-merta saya fikir karamel dan vanila cecair. Saya fikir permaidani oak panas. Saya fikir kehadiran alkohol yang lembut yang tidak membuat saya batuk apabila saya menyahutnya.

Seterusnya, saya fikir bagaimana saya boleh menambah beberapa perisa dan ciri-ciri kepada ram rumahan saya yang kurang nikmat. Keseluruhan kacang vanili adalah pilihan pertama dan paling jelas. Saya juga beberapa jerami ekor jerami yang tersisa dari percubaan homebrewing yang saya fikir mungkin menambah sedikit lagi rasa perasa yang terdapat di rums lama. Akhirnya, hampir dengan kehendak, saya memutuskan untuk menambah setengah sudu nasi kakao yang dipanggang. Saya tidak semestinya menyasar untuk “coklat,” tetapi saya fikir ini mungkin menambah kelicinan dan kelancaran yang rum kekurangan. Dan hei, mereka tentu tidak akan terluka!

Saya menggabungkan satu pecahan kacang vanila, lima kubis oak yang hangus (perkara-perkara itu kuat!), dan setengah sendok teh kakao nib dengan rum di balang mason, dan kemudian biarkan ia duduk di luar jalan selama beberapa minggu. Saya merasakan rum sekali-sekala, dan membuangnya ke dalam botol baru sebaik sahaja saya menyukai rasa itu.

(Kredit imej: Emma Christensen)

Sebelum dan selepas

(Kredit imej: Emma Christensen)

Rum yang dihidangkan saya adalah binatang yang sama sekali berbeza daripada ram rumit dan sedih yang saya alami sebelum ini. Rum ini lembut dan lancar, dengan tubuh dan watak sebenar. Ia mengambil rasa coklat yang lembut dari kakao nibs yang saya suka, dan kacang vanila menambah kehadiran vanila sendiri yang tidak dapat disangkal. Kubis oak bekerja lebih halus. Mereka menggelapkan warna rum dan seolah-olah menambah kerumitan keseluruhan. Secara jujur, saya fikir ini rum rum yang dirasai hanya di syurga.

Ini adalah khabar angin bahawa saya gembira akan menyesal semua dengan sendirinya. Sejak pembotolan infusi saya, saya telah melakukannya beberapa kali. Saya juga mengecewakannya dengan beberapa cider apel dan sejenis minuman keras coklat untuk koktel yang mudah, dan saya berharap dapat mencuba koktel rum kegemaran lain sepanjang bulan-bulan mendatang. Pada kadar ini, saya mungkin perlu menanam kumpulan lain tidak lama lagi!

(Kredit imej: Emma Christensen)

Mari kita ketepikan seketika hujah bahawa saya mungkin sepatutnya mendapat ponied untuk rum yang baik di tempat pertama. Sekiranya anda mendapati diri anda dengan botol rum yang mengecewakan – atau mana-mana minuman keras lain, untuk perkara itu! – menyebarkannya dengan beberapa rempah dan ramuan perisa yang baik adalah cara terbaik untuk membawanya dari ho-hum hingga menakjubkan.

Berikut adalah rekaan yang cepat dengan beberapa idea perisa lain untuk anda yang ingin memberikan ini percubaan untuk diri anda sendiri. Sesiapa lagi yang melakukan ini? Apakah rempah kegemaran atau bahan perisa yang anda gunakan?

Hidupkan Rum Murah Ke Rum Besar

Pilih 2 hingga 3 tambahan yang berikut:
1 kacang vanili, berpecah
5-8 ekor kubis oak
1 / 4-1 / 2 sendok makan kakao nibs
1 batang kayu manis
1 cengkih keseluruhan
1/4 cawan buah kering, seperti buah ara atau kismis
2-3 sudu teh kelapa tanpa tepung

Campurkan tambahan anda dengan 1 botol (750-mililiter) rum dalam balang mason atau bekas kaca lain dengan tudung. Skru pada tudung dan goncangkan. Tetapkan balang di luar sinar matahari selama beberapa minggu. Rasa kadang-kadang.

Apabila infusi itu terasa baik untuk anda, tuangkan bahan tambahan dan tuangkan rum yang dihidangkan ke dalam botol baru (atau kembali ke botol asal). Rum yang dihidupkan akan kekal selama-lamanya.