Dalam berita baik untuk para peminum wain di dunia, Aldi telah melakukannya lagi. Rangkaian belanjawan diskaun mempunyai botol $ 7 Shiraz dari Australia yang telah dinamakan salah satu wain terbaik di dunia, dan ia hanya mengalahkan botol $ 375 dalam pertandingan.

Satu Jalan Aldi Shiraz adalah merah muda dengan rasa yang digambarkan sebagai “bersih dan buah yang didorong tanpa tanda kayu. Ia dijual seharga $ 6.99 di Australia, yang hanya kira-kira $ 5.35 di Amerika Syarikat, tetapi wain bajet hanya memenangi emas dalam Cabaran Shiraz Australia Besar, sebuah persaingan eksklusif yang berusia 23 tahun yang membandingkan hanya wain Shiraz dari Australia. Ini digambarkan sebagai salah satu pertandingan wain kelas satu yang paling berprestij di dunia.

Wain Aldi berada di kedudukan emas, yang merupakan gelaran hadiah peraduan kepada mana-mana wain yang dinilai 18.5 mata atau lebih tinggi oleh panelnya enam hakim pakar. Ini bermakna wain Aldi menjaringkan lebih tinggi daripada lebih 200 botol Shiraz Australia, termasuk vintage 2013 oleh Bird in Hand yang dijual $ 375. (Ia mungkin menjual sedikit kurang sekarang bahawa ia telah dipukul dalam pertandingan wain dengan botol $ 7 dari Aldi.)

Botol harga yang lain yang lebih rendah daripada Aldi termasuk botol $ 250 dari Mount Pleasant Wines, dan botol $ 200 dari Wolf Blass Wines.

Harga purata botol yang dimasukkan dalam pertandingan itu ialah $ 54. Wain Aldi adalah jelas salah satu wain yang paling murah dalam pertandingan keseluruhan.

Aldi’s One Road Shiraz juga memenangi anugerah Terbaik Nilai Shiraz Tahun Ini pada 2017 Pertandingan Wain Antarabangsa Melbourne pada awal tahun ini.

“Kami bangga dengan produk sumber yang berkualiti tinggi, dan kemenangan anugerah ini adalah bukti yang sangat baik untuk pembekal Australia yang kami bekerjasama,” kata pengarah membeli ALDI, Jason Bowyer kepada Daily Mail Australia. “Wain A $ 10 di ALDI sepatutnya diminum seperti wain $ 20 hingga $ 25 dari tempat lain, dan kami secara konsisten menyampaikan formula ini.”

Ini bukan wain Anggaran Aldi yang pertama untuk memenangi pertandingan antarabangsa. Awal tahun ini Aldi’s $ 8 Collection Cotes de Provence Rosé 2016 yang indah akan diberi nama rosé nilai terbaik di Cabaran Wain Antarabangsa berprestij.

Pada masa ini, One Road Shiraz hanya boleh didapati di kedai-kedai Aldi di Australia, malangnya. Tetapi tahun lepas pemenang hadiah rosé pada asalnya hanya tersedia di U.K., dan akhirnya ia membuat ke A.S. musim gugur ini, jadi masih ada harapan. Sementara itu, Aldi hanya mengeluarkan Pinot Noir Soloist mereka di A.S. Ini $ 14.99 sebotol bukannya $ 7, tetapi ia masih merupakan salah satu wain terbaik untuk dijemput untuk Thanksgiving.