Apabila kita mendengar bahawa terdapat permainan komputer – dua, sebenarnya! – yang direka di sekitar kisah labirinat coklat dan mendapatkannya dari hutan ke kedai confectioners ‘, kami tertarik. Kami bukan pemain permainan yang besar, tetapi yang satu ini membuat kami agak ketagih.

Chocolatier dan Chocolatier 2: Bahan Rahsia, dari PlayFirst, mengikuti kilang coklat di San Francisco, Ghirardelli yang menyamar yang duduk di pusat bandar bersebelahan dengan Ferry Plaza dan mercu tanda San Francisco yang lain. Tugas anda sebagai chocolatier baru adalah untuk membantu kilang yang berjuang membuat lebih banyak wang dan akhirnya berkembang.

Anda menggabungkan coklat dan gula di kilang, pastikan inventori anda terkini dan menjual coklat ke kedai coklat San Francisco tempatan untuk menghasilkan wang. Anda mengembara ke seluruh dunia untuk mendapatkan kacang kakao yang baik dan untuk mencari lokasi baru untuk pengeluaran.

Kita terpaksa ketawa pada beberapa grafik dan plot plot yang licik, tapi pada akhirnya ada sesuatu yang menarik tentang memekatkan kacang kakao kita dan karung gula ke dalam slot di kilang, dan mengembara dunia dalam kereta api stim tahun 1920an. Mereka mendapat banyak, melawat Puerto Rico dan Abdijan di Afrika Barat untuk memburu kacang kakao terbaik. Mereka juga mempunyai resipi yang kami tidak berfungsi dengan cara ini, untuk perkara seperti ganache, praline, dan infus.

Terdapat banyak perkara tentang dunia nyata pembuatan coklat yang tidak boleh ditiru dalam permainan, sudah tentu, seperti tidur di sebelah pengilang vintage anda selama tiga hari untuk memastikan mereka mengisar coklat dengan sempurna (cerita dari Mort Rosenblum’s Chocolate ). Tetapi ada sesuatu yang menyenangkan dan menghiburkan tentang permainan, dan ia akan menjadi pengenalan yang baik kepada dunia coklat, terutama untuk kanak-kanak.

Setiap permainan berharga $ 19,95, dan terdapat muat turun percubaan yang tersedia di PlayFirst.