Chuck Williams pada tahun 1956

(Kredit imej: Courtesy Williams-Sonoma, melalui SF Gate)

Chuck Williams, pengasas Williams-Sonoma, meninggal dunia pada hujung minggu ini pada usia 100 tahun. Anda mungkin tahu Williams-Sonoma sebagai sumber untuk dapur semua perkara, tetapi adakah anda tahu berapa banyak jenama dapur kegemaran anda pada mulanya diperkenalkan Amerika Syarikat oleh Williams? Le Creuset, KitchenAid, dan banyak lagi – mereka mungkin tidak berada di dapur anda hari ini tanpa dia.

Williams memulakan kedai dapurnya di Sonoma, California, dan kemudian membuka kedai di San Francisco dan komuniti mewah lain sebelum menjual sahamnya dalam pemilikan pada tahun 1978 untuk membantu perniagaan berkembang dengan lebih mantap. Tetapi dia mengekalkan kedudukannya sebagai wajah syarikat itu, dan untuk membeli barangan. Ia adalah perkara terakhir yang menunjukkan kecemerlangan murni; dia sering pergi ke Perancis dan membawa kembali alat yang sekarang kita semua nampak, tetapi kemudiannya tidak biasa.

Anda boleh membaca di Williams-Sonoma lebih lanjut mengenai garis masa alat yang dipopularkannya, termasuk Le Creuset dan warna api yang terkenal; Mixer KitchenAid, dari dapur komersil ke rumah; dan baking pan Bundt klasik.

Lihat garis masa: Pencapaian Chuck di Williams-Sonoma

Pada tumit Julia Child dan kebangkitan kepentingan Amerika dalam memasak di rumah, kedai dan barang-barangnya mencipta kategori baru runcit. Sama ada anda seorang pembeli yang kerap atau jarang dari Williams-Sonoma, pengaruhnya terhadap alat dapur, periuk dan kuali kami tidak dapat dilebih-lebihkan.

Baca lebih lanjut mengenai kisahnya di The New York Times.

Baca lebih lanjut: Chuck Williams, Pengasas Williams-Sonoma, mati pada 100 tahun dari The New York Times