Di antara artikel mengenai cukai soda dan pertanian lestari dalam ruangan Opini yang baru, Mark Bittman masih menyelinap dalam beberapa resipi untuk kami klip dan menyimpan. Tetapi beberapa resipi ini kelihatan sedikit … berbeza. Kurang seperti resipi dan lebih seperti … carta rujukan. Adakah anda perasan ini, dan jika ya, apakah pendapat anda tentang format resipi ini??

Bittman sebenarnya merujuk kepada ini sebagai “matriks” memasak, merujuk kepada grid empat persegi dengan satu resipi asas, dua variasi, dan gambar untuk menggambarkan. Idea ini adalah bahawa anda boleh mendapatkan satu jenis tertentu sup – mengatakan satu krim atau yang sangat hangat – dan kemudian hanya merujuk kepada carta untuk membuatnya. Anda tidak memerlukan resipi khusus, anda hanya perlu teknik asas.

Dalam wawancara baru-baru ini mengenai Makanan Baik, Bittman menjelaskan bahawa dia telah cuba membuat konsep ini berfungsi untuk lajur Minimalisnya, tetapi tidak dapat mencari jalan untuk melakukannya. Dengan berpindah ke The New York Times Magazine dengan ruangan resipi beliau, beliau dapat bekerja dengan pasukan reka bentuk untuk membangunkan model matriks visual.

Secara peribadi, kami sangat suka kaedah menulis resipi ini. Ia fleksibel dan mudah digunakan, dan ia berasa seperti evolusi semula jadi gaya resipi di Bagaimana Memasak Semuanya. Evan Kleiman of Good Food juga menunjuk semasa wawancara dengan Bittman bahawa ini adalah cara para koki profesional berfikir tentang memasak.

Setakat ini Bittman telah melakukan dua jenis lajur ini, satu di sup dan satu di atas ikan putih. Tengoklah!

EAT: Creamy, Brothy, Earthy, Hearty oleh Mark Bittman
EAT: Broiled, Sautéed, Roasted, Poached oleh Mark Bittman

Juga, dengar temu bual penuh dengan Mark Bittman pada Makanan Baik:

Mark Bittman pada Makanan yang Baik

Adakah anda suka format resipi ini? Pernahkah anda cuba memasak dari salah satu carta matriks ini?

Berkaitan: Will Run for Food: Hobby Lain Mark Bittman

(Imej: The New York Times)