Hidangan seperti boeuf bourguignon dan coq au vin mendapat kedalaman mereka yang lazat dan kompleks rasa dari dos yang sihat wain merah. Tetapi mereka tidak dapat bersenang-senang! Apabila anda memasak makan malam malam ini, terdapat dua tempat di mana percikan wain akan membuat penambahan yang menyeronokkan dan beraroma.

Pertama, cobalah menambah setengah cawan atau lebih wain ke dalam periuk apabila anda telah selesai membakar daging dan memotong sayur-sayuran. Wain akan membantu membubarkan bit karamel yang terikat ke bahagian bawah kuali dan membawa mereka ke dalam hidangan. Biarkan wain menenggelamkan sehingga ia hampir menguap untuk menumpukan rasa sebelum bergerak ke langkah seterusnya dalam resipi anda.

Kedua, anda boleh menambah percikan wain secara literal pada akhir memasak. Kerana wain tidak dimasak untuk jangka masa yang panjang, banyak citarasa yang lebih halus, berasid, dan rasa buahnya akan dipelihara di dalam hidangan.

Menambah wain sama ada atau kedua-dua kali ini adalah cara yang sangat mudah untuk mula bermain dengan resipi tanpa pergi terlalu jauh ke wilayah tidak diketahui. Cubalah dengan sos sup dan pasta, terutamanya. Mana-mana wain yang anda buka adalah calon, dari pinot noir kepada shiraz. Juga, jangan merasa terhad hanya dengan wain merah – walaupun perisa mereka boleh menjadi lebih halus, wain putih sangat baik untuk memasak, juga.

Berkaitan: Tip Makan Malam Minggu: Apa yang Anda Lakukan dengan Wain Buruk?

(Gambar: Nikuwka / Shutterstock)