(Kredit imej: Anjali Prasertong)

Pada satu ketika, anda mungkin melihat video seseorang membuka botol wain dengan kasut. Ketik ketuk ketik dan gabus muncul, sedia untuk ditarik dengan tangan. Tetapi adakah ia begitu mudah? NPR baru-baru ini memberi teknik itu dan mendapati ia benar-benar sukar – apa urusannya? Saya terpaksa mencuba helah parti ini untuk diri saya sendiri untuk mengetahui sama ada ia patut dicuba sekiranya saya mendapati diri saya dengan sebotol wain untuk membuka dan tiada pembuka botol.

Petua Asal

Terdapat banyak video di sekeliling web yang menunjukkan silap mata ini, tetapi video di bawah adalah yang paling popular di YouTube, dengan hampir 6 juta tontonan.

Di dalamnya, seorang lelaki pelukis meletakkan sebotol wain di dalam kasutnya, mengepakkannya ke atas tembok sembilan kali, dan gabusnya cukup untuk menariknya dengan lembut dengan tangannya. Terlihat begitu mudah!

NPR mempunyai keputusan yang berbeza. Penguji mereka terpaksa memukul kasut di dinding dan bahkan kemudian, ia mengambil lebih daripada sembilan paip.

Penulis artikel yang menyertainya menyebutnya “lengan dan otot perut terasa sakit selama beberapa hari setelah membenturkan botol cabernet sauvignon terhadap dinding selama 10 hingga 15 minit.” Yang menunjukkan bahawa kaedah ini mengambil masa yang agak lama daripada yang anda harapkan, dan juga bahawa penulis NPR Sains Meja mungkin bukan orang yang paling sesuai di dunia.

Baca artikel: Bolehkah Anda Buka Botol Wain Dengan Sepatu? Ya, Tetapi Ia Tidak Pretty – NPR

(Kredit imej: Anjali Prasertong)

Kaedah Ujian

Apa yang NPR kurang berkemampuan, mereka lebih banyak menguasai otak, yang mereka gunakan untuk sampai ke dasar mengapa kaedah ini berfungsi. Menurut University of Maryland, James Wallace, kekuatan memukul botol terhadap tembok itu ditransmisikan kepada wain, yang mana yang mendorong keluar gabus.

“Daya bergerak sangat cepat ke bawah cecair, seperti yang berlaku dalam pepejal,” kata Wallace. “Apabila cecair terkurung, seperti wain dalam botol, ia tidak boleh mengalir, jadi wain akan bertindak sangat seperti pepejal.” Dan molekul-molekul wain itu akan memindahkan kekuatan itu ke dalam gabus, menjadikannya pop.

Ini bermakna bahawa kasut yang sangat halus seperti kasut tidak akan berfungsi dengan baik, kerana satu-satunya akan menyerap banyak tenaga. Dan mana-mana kasut yang tidak menyimpan bahagian bawah botol hampir sama selari dengan dinding tidak akan berfungsi sama ada, jadi tidak ada tumit tinggi.

Untuk ujian saya, saya menggunakan Rob, suami saya yang cukup sesuai – saya maksudkan, dia bukan Kapten Amerika, tetapi dia melakukan CrossFit beberapa kali seminggu – salah satu kasutnya dan sebotol anggur dengan foil dikeluarkan.

Rob meletakkan botol di dalam kasut dan memukul satu-satunya tembok di belakang rumah kami. Dan dipukul. Dan dipukul.

(Kredit imej: Anjali Prasertong)

“Tidak berfungsi.” Dia sudah dalam mood yang tidak baik kerana selepas ini, kita terpaksa menyelesaikan pemasangan IKEA dresser, tugas paling kurang kegemarannya di dunia.

“Teruskan mencuba!”

Memukul. Memukul. Memukul. “Saya mendengar sesuatu yang runtuh di dinding.” Gabungan itu belum berubah.

“Baik, saya cuba.” Saya mengambil botol itu dan membenturkannya ke dinding sembilan kali, sama seperti lelaki dalam video itu. Tiada apa-apa. Sembilan kali lagi. Tiada apa-apa.

Pada ketika itu saya mula memikirkan betapa kerasnya saya memandu tangan kanan saya ke dalam botol setiap kali saya memukulnya di dinding, dan mengenai komen pertama mengenai artikel NPR:

Sahabat baik saya benar-benar menggunting tangannya beberapa tahun yang lalu apabila ini berlaku. Dia melakukannya dengan cara yang sama seperti yang kita lakukan puluhan kali sebelum dan botol itu pecah ketika momentum menggerakkan tangannya ke pisau. Selepas pembedahan, dia tidak menggunakan tangan kanannya selama enam bulan dan hari ini tidak mempunyai rasa merah jambu. – Keith Burgie

Tidak lama dahulu, Rob menghabiskan enam bulan menjalani terapi fizikal untuk kecederaan tangan, satu pengalaman yang dia berharap tidak pernah mengulangi, dan pada masa ini saya hamil lapan bulan. Bagaimanapun kecil risiko kecederaan, ia kelihatan seperti masa yang baik untuk berhenti.

Gabung selepas 5 minit dinding memukul-mukul

(Kredit imej: Anjali Prasertong)

Keputusan

Gabus itu tidak bergerak satu sentimeter, sejauh yang kita tahu. Secara keseluruhan, kami telah membelanjakan kira-kira 5 minit membaling botol ke dinding. Mungkin 10 hingga 15 minit akan melakukan trik, tetapi kami memutuskan untuk membuang tuala.

Putusan: Ini bukan tip hujung minda.

Nota Akhir

Walaupun secara teknikal mungkin untuk mengeluarkan gabus dengan kasut, ia pasti kelihatan lebih baik di YouTube berbanding dengan kehidupan sebenar. Daripada memukul botol berlapis kasut di dinding selama 10 hingga 15 minit, pilihan yang lebih bijak akan menggunakan masa itu untuk pergi ke kedai minuman keras atau kedai runcit untuk membeli pembuka botol. Tangan anda akan terima kasih.

Pernahkah anda mencuba helah ini? Adakah ia berfungsi untuk anda?