(Kredit imej: Kelli Foster)

Sama ada anda mempunyai pembuat ais terbina dalam pembeku atau anda membuat ais batu dengan cara lama, anda mungkin dapati bahawa kiub ais anda kelihatan berawan dan legap. Tetapi, pergi ke restoran atau bar koktel mewah dan anda mungkin mencari kiub kristal yang duduk di bahagian bawah kaca. Pernah tertanya-tanya bagaimana keadaan itu berlaku?

Nah, boleh jadi cara mudah untuk mendapatkan es yang sangat jelas di rumah.

Es yang keluar dari peti sejuk anda biasanya berwarna susu, tidak jelas. Mengapa? Sebab kebanyakan ais buatan sendiri kelihatan seperti ini kerana udara terperangkap di dalam air.

Petua Asal

Terdapat beberapa variasi di hujung ini, tetapi premis ringkas ialah mendidih pertama air yang akan anda gunakan untuk membuat ais akan mengeluarkan udara terlarut dari air, akhirnya menghasilkan kiub ais yang jelas. Beberapa petua mencadangkan melekat dengan air yang disaring untuk hasil yang terbaik, sementara yang lain mencadangkan ini juga akan berfungsi dengan air paip. Beberapa petua juga mencadangkan air mendidih dua kali.

Baca lebih lanjut:

  • Bagaimana Membuat Ice Clear melalui wikiHow
  • Bagaimana Membuat Kiub Ais Kristal-Clear melalui About.com
  • Buat Crystal-Clear Ice melalui Instructables

(Kredit imej: Kelli Foster)

Kaedah Ujian

Saya melakukan percubaan ini dua kali: kali pertama menggunakan air paip dan kali kedua menggunakan air ditapis. Saya juga mengikuti proses yang sama setiap kali.

Saya menggunakan cerek untuk membawa air ke mendidih, biarkan ia sejuk kebanyakannya, kemudian membawa air ke mendidih lagi. Saya memenuhi satu sisi dulang kiub ais dengan air mendidih, dan bahagian lain dengan air suhu bilik. Kemudian, saya meletakkan dulang ais kiub dalam peti sejuk dalam semalam. Pagi, apabila ais dibekukan, saya mengeluarkan kiub dari dulang.

Ais dibuat dengan air paip mendidih (kiri) dan dibuat dengan air paip suhu bilik (kanan).

(Kredit imej: Kelli Foster)

Ais dibuat dengan air yang ditapis didih (kiri) dan dibuat dengan suhu bilik ditapis air (kanan).

(Kredit imej: Kelli Foster)

Keputusan

Walaupun saya tidak dapat mencapai ais yang jelas, terdapat perbezaan yang jelas dan sangat nyata antara kiub ais yang dibuat dengan air mendidih dan yang dibuat dengan air suhu bilik. Kutikula yang dibuat dengan air mendidih kebanyakannya telus – mereka jelas di atas dan sekurang-kurangnya setengah di bawah kiub, dengan patch mendung kecil di bahagian bawah. Semua ais yang dibuat dengan air suhu bilik mempunyai patch mendung yang lebih besar di bahagian bawah kiub.

Terdapat juga perbezaan ketara antara kiub ais yang dibuat dengan air yang ditapis dan yang dibuat dengan air paip. Air yang disaring dibuat untuk kiub ais yang lebih jelas dengan tompok mendung yang lebih kecil, kedua-duanya yang dibuat dengan air mendidih dan yang dibuat dengan air suhu bilik.

Putusan: Ini bukan tip hujung minda!

Nota Akhir

Kunci untuk ais yang bersih dan tulen adalah air tulen. Mungkin terdapat masih terdapat kesan mineral dan / atau udara di dalam air yang saya gunakan.

Saya tidak nampak diri saya menggunakan kaedah ini secara tetap. Saya mempunyai pembuat ais di peti sejuk saya, dan saya gembira untuk bergantung pada itu. Walaupun, jika saya menjadi pesta koktail kecil atau berkumpul pada satu majlis khas saya mungkin akan pergi langkah tambahan untuk membuat sebahagian besar ais yang jelas.

Pernahkah anda cuba kaedah ini untuk membuat kiub ais yang jelas di rumah?