Kopi datang ke Cuba pada pertengahan 1700-an, dan tidak lama kemudian Cuba menjadi pengeluar dan pengeksport kopi yang besar. Sebenarnya, pengeluaran kopi telah memberi impak kepada lanskap Cuba bahawa ladang kopi pertama kini mempunyai tempat pada senarai Warisan Dunia UNESCO.

Sebagai pengeluaran kopi berkembang, minuman menjadi sebahagian daripada identiti kebangsaan; tidak hairanlah bahawa orang-orang yang tidak pernah ke Cuba mungkin sekurang-kurangnya sekali atau dua kali mendengar sebutan cafano cafano. Tetapi sudah tentu, terdapat lebih banyak lagi budaya kopi Cuba daripada hanya satu minuman.

Bagaimana Kuba Membuat Kopi

Semua orang Kuba mempunyai akses kepada kopi, kerana mereka menerima cat kopi bulanan, walaupun catuan ini dipotong dengan kacang chicharo tanah, kacang lega kacang yang mirip dengan garbanzo kacang. Jika mereka mempunyai cara, Kuba akan mencampur kopi ini dengan jenama yang dibeli untuk meningkatkan kualiti dan rasa. Kopi disediakan di pembuat kopi espresso atas.

“Setiap rumah mempunyai satu,” kata Conner Gorry, penulis dan pengasas perpustakaan buku Havana, Cuba Libro, “Walaupun orang yang paling rendah hati menawarkan secawan kopi kepada pelawat – tidak kira sama ada sedikit alasan mereka yang terakhir dan mereka tidak tahu bila atau di mana mereka akan mendapat lebih banyak. ”

(Kredit imej: Rene Bastiaanssen)

The Cafub Cubano

Sejak cafano cafano adalah rujukan umum di dunia kopi, saya ingin tahu sama ada minuman ini seperti yang popular di Cuba kerana ia telah menjadi tempat lain, itulah sebabnya saya bercakap dengan Gorry. Kedai buku Cuba Libro yang dia jalankan juga menempatkan kafe, dan menghabiskan lebih dari satu dekad di Cuba, dia bersedia untuk bercakap dengan subjek kopi. Jadi saya bertanya kepadanya tentang cafano cafano. “Setelah tinggal di sini selama 13 tahun, saya tidak tahu cafano cafano adalah satu perkara di tempat lain. Kami tidak memanggil sebarang minuman kopi di sini; mungkin ini merujuk kepada espresso, yang merupakan satu-satunya cara orang kopi minum kopi “kata Gorry.

Gorry betul. Apa yang kita di luar Cuba memanggil cafano cafano adalah, sebenarnya, espresso Kuba tradisional, dan ia adalah sebahagian daripada budaya tempatan. Mengenai hal ini, Gorry berkata: “Kuba sangat serius tentang kopi mereka dan mengambil secawan kecil dari bahan manis, gelap, kuat sambil memiliki ‘visita ‘ (menjatuhkan jiran-jiran, orang tersayang, rakan-rakan) kepada gosip, mengejar, dan melepaskan diri adalah tradisi di Cuba yang masih hidup. ”

Di Cuba, selain membuat kopi di rumah, Kuba boleh mendapatkan kopi mereka di pelbagai tempat yang berbeza, dari kafe swasta yang lebih murah ke restoran dan bar yang lebih mahal..

(Kredit imej: Rene Bastiaanssen)

Aspek Sosial Kopi Cuba

“Apa yang pasti membezakannya [budaya kopi Cuba] dari budaya Amerika Syarikat, di mana kita mengambil ventis dan pergi, adalah hakikat bahawa di Cuba, kopi adalah untuk bersosial. Pasti, anda mungkin mempunyai cawan kecil di pagi hari, tetapi itu benar-benar perkara hospitaliti, dibakar di atas dapur di dalam periuk espresso untuk berkongsi dengan tetamu … lebih baik daripada perbualan panjang yang dipenuhi dengan kejiranan chisme (gosip), “kata Julie Schwietert Collazo, penulis dwibahasa dan wartawan yang merangkumi Amerika Latin.

Unsur sosial penggunaan kopi Kuba adalah sesuatu yang sering kita kekurangan di A.S., di mana, seperti Schwietert Collazo menunjukkan, pengambilan kopi kita sangat sering dalam perjalanan; lebih banyak keperluan untuk memanjat dan bergerak ke tugas seterusnya daripada melambatkan dan menikmati seketika dengan rakan-rakan.

“Pulau ini adalah semua orang yang berpengalaman, yang berpendidikan, yang suka bersenang-senang, berkongsi makanan dan minuman yang baik, dan mempunyai solidariti untuk ganti,” kata Gorry. “Juga, ini adalah masyarakat di mana orang memberi masa untuk menghabiskan masa dengan orang yang mereka cintai – selalunya lebih dari secawan kopi.”

Sama seperti budaya lain yang mempunyai tradisi kopi sosial yang kuat (seperti Sweden, Turki, dan Ethiopia, antara lain), manakala kopi adalah penting, ia hanya merupakan kenderaan untuk bersosial.

Untuk memberi kami rasa apa yang benar-benar suka kopi minum kopi tempatan, saya bertanya Gorry tentang kenangan kopi kegemaran di Cuba, dan jika ingatannya menunjukkan apa-apa, itu adalah ritual sosial yang dicipta oleh kopi: “Kegemaran saya mungkin menuju di seberang teluk di feri ke Regla, mendaki jalan-jalan curam untuk melawat kawan saya yang berusia 86 tahun Carmita. Kami selalu minum kopi di ruang tamu kecilnya ketika kami mengejar dan dia menjual rokok longgar dari tingkapnya untuk menambah pencennya. Tidak kira dia tidak dapat memenuhi keperluannya – selalu ada secawan kopi yang sedia untuk kita kongsi. ”

Kopi sebagai cara untuk membawa orang-orang bersama dan melambatkan, sama ada anda membuat kopi seperti orang Cuba – saya fikir itu pendekatan yang kita semua boleh menghargai.

Ketahui Minuman Kopi Kuba Anda

Café cubano atau cafecito: Espresso dicampur dengan gula. Brew espresso, campurkan dalam jumlah kecil gula dalam cawan logam untuk membentuk pes, tambah dalam espresso yang lain, kemudian tuang semuanya ke dalam cawan.

Cortadito: Espresso teratas dengan susu kukus.

Café con leche: Kopi dan susu panas.

Colado: Espresso Kuba tipikal yang dibuat dalam bahagian yang lebih besar dan disajikan dalam cawan yang lebih besar; ia datang dengan cawan kecil untuk berkongsi dengan rakan-rakan.