Mana-mana pencinta Amarone di luar sana? Walaupun merupakan salah satu daripada wain yang paling simbolik Itali, ia tidak difahami dan sering tidak diapresiasi. Rasa baru yang terbaik yang ditawarkan oleh rantau ini pastinya membuka fikiran saya.

Apa itu Amarone?

Amarone adalah gaya wain merah yang dihasilkan di kawasan Valpolicello di Veneto di timur laut Itali. Fikirkan Verona dan Romeo & Juliet dan anda berada di sana! Walaupun kepelbagaian yang besar pasti wujud, biasanya anggurnya kering, segar, penuh dengan banyak ekstrak, alkohol tinggi (15-16%), dan kompleks dengan kedalaman yang besar dan kepekatan rasa.

Walaupun saya telah mencuba banyak Amarone pada masa saya, saya cenderung untuk mengelakkan mereka dalam beberapa tahun kebelakangan ini, mencari ramai yang terlalu keras dan berkuasa untuk meja biasa dan tetamu saya. Saya juga bimbang tentang meminum anggur 15-16% alkohol. Nah, bagaimana saya terbukti salah. Saya hanya mencuba anggur terlalu muda. Pembebasan semasa di pasaran Amerika Syarikat pada tahun 2005, tetapi anggur termuda yang saya rasakan pada hari ini adalah dari 2000 – wain berusia sepuluh tahun yang baru sahaja dibuka.

The Vineyards and the Grapes

Anggur Amarone yang terbaik dibuat dari anggur dari ladang anggur lereng bukit yang terbaik, di mana tanah yang miskin memaksa akar anggur untuk menggali jauh untuk air dan nutrien. Tanah-tanah yang miskin ini juga menyimpan hasil dalam pemeriksaan, memastikan beri-beri yang kecil dan pekat yang dibungkus dengan rasa.

Jenis-jenis anggur asli dari rantau ini juga menjadi kunci kepada keunikan Amarone. Corvino adalah pemain utama (dipanggil Ratu), menyediakan tulang belakang, struktur, badan dan keasidan. Varieti asli lain seperti Corvinone, Rondinella, Molinara dan Oseleta yang kurang dikenali adalah semua ramuan penting dalam campuran akhir, masing-masing menambah rasa khas dan dimensi khusus kepada wain.

Bagaimana wain dibuat

Kata kunci yang muncul sekali lagi apabila bercakap mengenai Amarone adalah ‘pemilihan’ dan ‘pengeringan’. Anggur Amarone diperbuat daripada tandan yang dipilih dengan teliti dari anggur terbaik. Anggur ini kemudian dikeringkan (atau dihidrasi) sebelum penapaian. Secara tradisinya anggur dikeringkan pada rak kayu pada suhu ambien. Hari ini banyak pengeluar menggunakan suhu khas dan bilik kawalan kelembapan untuk proses ini untuk memastikan bahawa acuan tidak menyerang anggur.

Proses pengeringan, yang berlangsung antara tiga dan empat bulan, sangat penting untuk ciri unik Amarone. Minum anggur, gula, asid, tanin, perisa, ekstrak dan lain-lain sebatian anggur menumpukan perhatian. Selain itu pelbagai tindak balas berlaku di dalam anggur mereka sendiri yang membuat lebih kompleks. Setelah kering anggur dihancurkan dan kemudian ditapai sehingga kering.

Kebanyakan wain menjalani pembedahan yang diperpanjang pada kulit, hanya untuk memastikan bahawa semua kerumitan dan kebaikan dari kulit yang tegang berakhir dalam wain. Kemudian wain matang di oak selama sekurang-kurangnya dua tahun untuk ‘normale’ Amarone dan empat tahun untuk Riserva.

Di dalam gaya anggur Amarone, terdapat kepelbagaian yang hebat antara pengeluar bergantung kepada faktor-faktor seperti lokasi kebun anggur, masa pengeringan untuk anggur, panjang dan suhu penapaian, saiz tong dan panjang pematangan serta perpaduan akhir anggur.

DOC atau DOCG

Secara tradisional dikenali sebagai gaya Valpolicello, Amarone menikmati status kualiti DOC. Walau bagaimanapun, selepas melobi untuk menentukan mutu yang berkualiti, Amarone akhirnya mendapat status DOCG yang lebih tinggi, bermula dengan vintaj 2010. Walau bagaimanapun, kami tidak akan melihat sebutan ini pada botol Amarone selama beberapa tahun sehingga tahun 2010 memasuki pasaran sekitar 2013 hingga 2014.

Rasa unik Amarone

Seperti yang saya rasakan melalui penerbangan 12 wain semalam saya paling terkejut dengan ketegangan wain, kesegaran mereka, dengan cara yang tinggi tannin sangat bersepadu dengan buah-buahan. Khususnya, saya tersentuh oleh hakikat bahawa walaupun mempunyai tahap alkohol antara 15% dan 16%, anggur sangat seimbang, hangat dalam beberapa kes tetapi tidak pernah agresif atau mengganggu.

Selain itu, walaupun dalam gaya yang ‘moden’, oak tidak pernah terang, sebaliknya menambahkan latar belakang dan kerumitan yang halus. Banyak wain yang saya gambarkan sebagai kaya, bertubuh kuat, malah berkuasa, namun kita tidak mempunyai penghalang – kuasa yang seimbang dengan keanggunan dalam banyak kes. Saya juga disentuh oleh tumpuan utama wain, bagaimana setiap wain, sambil memaparkan watak yang tidak dapat dinafikan Amarone, memperlihatkan kepribadiannya yang unik dan rasa tempatnya yang sangat jelas.

Amarone di meja

Berpuasa penuh, dengan banyak tanin dan ekstrak, wain ini memanggil daging dan hidangan kaya yang kaya. Ribeye berumur atau daging rusa panggang kedengaran beberapa kali semasa merasa. Keaslian anggur dan tannin yang cair itu mampu memecahkan walaupun makanan yang paling kaya. Apabila kita semakin jauh ke arah musim gugur dan musim sejuk, ini mungkin adalah masa untuk mencuba Amarone, jika ia tidak biasanya berada dalam senarai wain pergi.

Memandangkan proses pemilihan yang ketat, masa yang digunakan untuk mengeringkan anggur dan masa pematangan yang panjang wain ini tidak murah. Untuk kualiti Amarone yang baik, bersiaplah untuk membayar $ 50 ke atas. Bukan untuk minum sehari-hari, ini adalah wain untuk majlis-majlis khas, wain untuk hadiah dan wain tertentu untuk meletakkan dan membuka dalam lima hingga sepuluh tahun.

Wain untuk Cuba

Semua wain berasal dari sekumpulan wain yang dikenali sebagai ‘Famiglie dell’Amarone d’Arte‘- yang diterjemahkan sebagai Amarone Families – sekumpulan 12 keluarga Amarone bersejarah yang didedikasikan untuk menghasilkan Amarone berkualiti tinggi.

1. 2000 Musella Amarone della Valpolicella Riserva DOC – Mungkin yang paling ‘moden’ anggur merasai. Walaupun sedikit keras, ia kaya dan sangat berperisa, menunjukkan buah yang bertenaga dan banyak tanin yang tegas. Panjang panjang. Perlu lebih banyak masa.

2. 2000 Zenato Amarone della Valpolicella Riserva DOC- Sergio Zenato – Amarone sangat klasik dalam gaya yang menunjukkan evolusi warna dan aroma dan pembangunan. Banyak aroma, rasa dan rasa yang bersahaja, dengan petunjuk daging panggang. Kaya tetapi elegan.

3. 2000 Tommasi Amarone della Valpolicella DOC Classico – Elegant, klasik, gurih menunjukkan banyak ceri segar dan buah plum segar. Tanin halus halus yang terintegrasi dengan baik. Kaya bertekstur dengan panjang yang sangat panjang.

4. 2000 Tedeschi Amarone della Valpolicella DOC Classico Capitel Monte Olmi – Salah satu kegemaran firma saya. Sangat elegan, gurih, kaya dan bersahaja dengan banyak minerality. Sangat menyegarkan dan penuh dengan buah-buahan yang cerah. Aromas dan perisa terus berubah di kaca. Lancar, kompleks dan sangat berlarutan.

5. 2000 Nicolis Amarone della Valpolicella DOC Classico Ambrosan – Gaya yang lebih kaya dan lebih kuat menunjukkan banyak buah-buahan merah yang dipanggang. Bertenaga dengan tegas, menstrukturkan tanin. Lancar semua di seluruh langit-langit dengan kemasan yang sangat panjang.

6. 1997 Tenuta Sant’Antonio Amarone della Valpolicella DOC Classico Campo Dei Gigli – Tiga belas tahun dan masih segar sebagai daisy. Kaya, tetapi elegan menunjukkan banyak lantai hutan yang enak, aroma tanah yang menarik perhatian anda. Petunjuk nota bunga bunga menambah dimensi tambahan. Lancar dengan kemasan yang sangat panjang.

7.1997 Venturini Amarone della Valpolicella DOC Classico – Satu lagi kegemaran. Lebih banyak gaya tradisi, menunjukkan banyak pembangunan tersier – aroma yang bersahaja dan berkulit keras. Buah manis yang manis di langit-langit, banyak minerality, petua herba kering dan penamat yang panjang.

8. 1997 Begali Amarone della Valpolicella DOC Classico Monte Ca Bianca – Kompleks, hidung berlumuran, yang terus berubah di kaca. Berasut, kaya dengan perisa buah-buahan yang cerah, masih menunjukkan kuat melintasi langit-langit. Menyegarkan dengan tannin halus yang terintegrasi dengan baik. Lama dengan nota bunga yang indah yang ditarik pada penamat.

9. 1997 Allegrini Amarone della Valpolicella DOC Classico – Satu lagi kegemaran firma pada hari itu. Sangat kompleks, berlapis, kaya, kuat dengan minerality yang kuat dan penuh dengan buah-buahan yang cerah. Walaupun licin dan murah hati di langit-langit, ia adalah tepat, taut dan fokus. Lama, berlarutan.

10. 1997 Speri Amarone della Valpolicella Classico Vigneto Monte Sant’Urbano – Kaya, rasa yang sihat menunjukkan aroma dan rasa yang paling utama. Banyak nota yang bersahaja, pedas, pedas dengan petunjuk ubat-ubatan herba. Lancar dan panjang.

11. 1988 Masi Amarone della Valpolicella Classico DOC Costasera – Wain kedua tertua terasa. Walaupun menunjukkan terutamanya aroma dan rasa tertiari, ia masih mengekalkan ketegaran dan kesegarannya. Buah-buahan ceri dan buah plum yang manis dipenuhi di langit-langit. Hangat tetapi seimbang dengan penamat yang panjang, sedap.

12. 1986 Brigaldara Amarone della Valpolicella DOC Classico Recioto – Menunjukkan lebih banyak evolusi dalam warna dan aroma. Masih segar dan meriah itu sangat gurih dan keras. Kompleks, kaya dan elegan. Menaikkan nota pada penamat.

Mary Gorman-McAdams, DWS, adalah pendidik wain berasaskan New York, penulis bebas dan perunding. Beliau memegang Diploma dalam Wain & Spirits dari Wain dan Spirits Education Trust (WSET), dan merupakan calon dalam Program Master of Wine.

Berkaitan: Apa perbezaannya? DOCG, DOC, dan IGT Italian Wines

(Imej: Mary Gorman)