USDA mempunyai halaman yang khusus untuk apa yang mereka panggil “Zon Bahaya.” Adakah anda tahu apa itu, dan bagaimana ia berkaitan dengan keselamatan makanan? Perlu diketahui zon suhu penting ini dan apa yang berlaku apabila makanan berada dalam julat ini.

Fakta Dapur: Bakteria tumbuh paling cepat antara 40 ° dan 140 ° F, jadi makanan harus disimpan sama ada di atas atau di bawah julat suhu ini.

Kami telah bercakap tentang berapa lama makanan yang dimasak boleh ditinggalkan tanpa had (dua jam atau hanya satu jika suhu di atas 90 ° F), dan ini adalah kerana makanan itu mungkin duduk dalam suhu yang dalam apa USDA dubs “Bahaya Zon.” Zon ini, yang berada di antara 40 ° dan 140 ° F, adalah di mana bakteria berbahaya tumbuh pesat dan boleh dua kali ganda dalam masa 20 minit.

Bagaimanakah anda menyimpan makanan dari zon bahaya? Pastikan makanan sejuk disejukkan atau di atas ais untuk tinggal di bawah 40 ° F, atau untuk makanan panas, gunakan peralatan seperti periuk perlahan atau memasak hidangan supaya ia panas dan melebihi 140 ° F.

Sumber Fakta Dapur: “Zon Bahaya” (40 ° F – 140 ° F) di USDA.gov