(Kredit imej: Jayme Henderson)

Saya masih ingat kali pertama seseorang cuba mengubah saya menjadi peminum wain merah. Saya baru sahaja masuk ke dalam wain dan mencintai California Chardonnays kaya saya dan New Zealand Sauvignon Blancs. Seorang kawan saya melepaskan saya sebuah gelas Bordeaux yang sangat kering dan merah, dan berkata, “Ini adalah wain yang hebat seperti, “seolah-olah saya tidak pernah menikmati wain yang hebat.

Sejak itu, saya telah mengambilnya untuk meneroka sebanyak mungkin gaya dan kawasan, tetapi pada masa itu, saya tidak bersedia untuk lompat gaya dramatik.

Berikut adalah beberapa petua mengenai memilih anggur merah yang mudah didekati yang, walaupun lazat untuk peminum wain merah yang bijak, juga gaya peralihan yang hebat ke dalam dunia wain merah. Kenapa anda membataskan hanya separuh daripada profil perisa dan peluang berpasangan yang terdapat dalam spektrum wain yang luas?

Kenapa Tidak Semua Orang Suka Wain Merah? Tannins.

Oleh itu, apa komponen dalam wain merah cenderung mematikan peminum anggur putih? Tannin adalah penyebab yang paling mungkin. Tannin disampaikan dari sentuhan panjang dengan kulit anggur merah semasa penapaian atau dari penuaan oak berpanjangan dan dianggap sebagai kekeringan di langit-langit (berfikir teh hitam yang telah terlalu lama). Kandungan tanin tinggi adalah apa yang membuatkan wain merah kelihatan terlalu kering untuk peminum wain putih.

(Kredit imej: Jayme Henderson)

Langkah Pertama: Dry Rosé

Sudah tentu, langkah pertama anda di jalan menuju wain merah harus meneroka pelbagai ekspresi kering rosé. Roses yang serius, yang berasal dari anggur anggur merah, dibuat dengan cara yang sama seperti kebanyakan wain putih dan merupakan titik tengah yang menarik. Sekarang adalah sempurna masa tahun untuk mencuba rosé.

Langkah Seterusnya: Merah Hitam

Terdapat beberapa varietal merah yang, secara umum, cenderung sedikit lebih lembut dan kurang tannik. Cuba Pinot Noir, Grenache, Barbera, dan Gamay untuk pilihan yang lebih ringan. Cuba Shiraz atau Malbec untuk pilihan yang lebih kaya. Cuba Lambrusco atau Brachetto d’Acqui untuk pilihan berkilauan. Sudah tentu, selalu terdapat pengecualian terhadap peraturan umum, kerana gaya winemaker atau di mana anggur tumbuh.

5 Wain Merah yang Boleh Diperkenalkan untuk Minuman Wain Putih

Ini adalah kedudukan dari paling ringan hingga paling dalam badan.

  • Talbott “Kali Hart”, Pinot Noir, Monterrey, California, 2012, $ 15
  • Michele Chiarlo “Le Orme”, Barbera d’Asti, Itali, 2011, $ 12
  • Alvaro Palacios, “Camins del Priorat”, Garnacha Blend, Priorat, Sepanyol, 2012, $ 18
  • Ravenswood Sonoma County, Zinfandel, California, 2012, $ 15
  • Penfield “Koonunga Hill”, Shiraz, Australia Selatan, 2012, $ 11

Ingat: Makanan Adalah Rakan Anda

Apabila bercabang ke dalam gaya yang berbeza wain, ingat bahawa makanan adalah kawan anda. Jika anda mendapati wain merah benar-benar sengit, pastikan anda mempunyai makanan di sekitar untuk melembutkan tanin. Keju bekerja hebat.

→ Cara paling mudah untuk belajar bagaimana untuk merasakan wain: Lima Projek 1-Minit Yang Akan Menukar Cara Anda Merasa Wain

Suhu adalah pertimbangan lain: jangan takut untuk menenangkan anggur merah anda.

Saya juga menasihati meneliti pasangan klasik dan menikmati wain merah dengan resipi yang sesuai untuk ciri-cirinya. Gabungan yang sempurna boleh mengubah fikiran anda tentang apa yang anda fikirkan tentang wain merah.

Resipi dari Kitchn untuk Pasangan dengan Reds Minum Mudah

  • Itik Payudara dengan Black Olives dan Risotto + Pinot Noir
  • Creamy Baked Orzo dengan Ham, Peas dan Leeks + Rosé
  • Lamb Chops dengan Sos Mustard Shallot, Tomato panggang dan Bawang Mutiara + Barbera

→ Minuman Wain Merah pada Anggaran Ketat? Cuba La Granja Tempranillo dari Cariñena DO, Sepanyol, 2012, $ 4. Wain Trader Joe ini mungkin tidak tipikal dalam gaya Tempranillo, tetapi ia boleh diminum dan lembut.

Apakah wain merah yang meluaskan selera anda? Adakah anda mempunyai apa-apa untuk merah bahawa peminum anggur putih akan menikmati?