(Kredit gambar: Roger Kamholz)

Salah satu kegemaran saya adalah melayari kedai-kedai roh. Saya suka untuk memburu yang baru dan luar biasa, serta untuk botol yang jarang dan berharga itu yang pemilik kedai tidak sedar menjual untuk murah. Mereka mendapati ada sedikit dan jauh di antara, tetapi, bersyukur, membeli-belah untuk vermouth manis boleh menawarkan rasa seperti kegembiraan semacam itu – seperti anda tersesat dengan sesuatu.

Saya mengatakan bahawa kerana vermouth manis boleh menjadi salah satu barangan yang paling murah untuk menebus semula di Bar Botol 9 – dan lagi kualiti produk kategori, walaupun ke arah akhir rendah spektrum harga, adalah hebat.

Tambah pada persamaan nilai hakikat bahawa pengeluar sering botol vermouth manis mereka dalam format kecil, botol 375-mL serta saiz yang lebih besar, lebih konvensional seperti 750 mL dan 1 L. Manfaat botol kecil adalah dua kali ganda: kos walaupun lebih rendah (walaupun anda mungkin membayar lebih setiap auns), dan anda kurang risiko risiko vermouth anda yang mengalami giliran buruk rasa dari masa ke masa akibat pengoksidaan. (Vermouth mempunyai asas wain dan harus disejukkan selepas dibuka untuk memperlahankan proses pengoksidaan.) Jika anda tidak memakan vermouth anda pada kadar, katakan, sebotol 750 ml setiap bulan, anda mungkin lebih baik memilih 375s dan restocking lebih kerap – dan ini berlaku untuk vermouth yang manis dan kering, yang akan kita tutupi dalam ruangan ini pada bulan-bulan yang akan datang.

Jadi, apa yang perlu dicari untuk kali anda melayari rak-rak kedai arak tempatan anda, menjajarkan tawaran?

(Kredit gambar: Roger Kamholz)

Dolin Vermouth de Chambéry Rouge – $ 14 untuk 750 mL

Ya, saya pergi ke nilai botol vermouth manis – yang saya selalu ada di tangan untuk kerja-kerja Manhattans dan Negronis – tidak berasal dari Itali, tempat kelahiran vermouth manis, tetapi Perancis. (Kembali ke ruang saya dari minggu lepas, ini adalah sebab lain mengapa “vermouth manis” dan “vermouth Itali” tidak sinonim sempurna.) Bandaraya tenggara Perancis, Chambéry, dekat sempadan yang dikongsi oleh Perancis dan Itali, mempunyai sendiri (walaupun lebih muda) tradisi membuat vermouth, dan label Dolin bermula pada tahun 1820-an.

Untuk vermouth yang manis, Dolin Rouge mempunyai formula yang agak kering, dan rasa manis yang sedikit terkawal membolehkan lebih banyak sifatnya yang lembut, herba, rempah-rempah untuk maju ke hadapan. Begitu juga, apabila anda menggabungkan Dolin Rouge dalam koktail, ia memainkan lebih banyak peranan sokongan, dengan kehalusannya meninggalkan rasa roh asas untuk bersinar.

(Kredit gambar: Roger Kamholz)

Formula Carpano Antica – $ 32 untuk 1 L

Tidak ada perbincangan mengenai vermouth manis yang boleh mengabaikan asal, produk perintis dalam kategori, Carpano Antica Formula, yang dapat mengesan sejarahnya kembali ke akhir 1700-an. Pada hampir dua kali ganda harga mengikut jumlah berbanding dengan Dolin Rouge, Antica Formula sudah pasti merupakan salah satu vermouths yang lebih mewah di pasaran hari ini, tetapi watak yang mantap dan profil yang kompleks adalah apa yang menyimpannya dalam perbualan. (Dengan kata lain, ia bukan vermouth bajet, seolah-olah, tetapi sebaliknya anda perlu mempertimbangkan belanjawan.)

Kos adalah pilihan dan pengendalian ramuan. Sebagai Nicola Olianas, duta jenama dari Fratelli Branca, pembuat Antica Formula, memberitahu saya baru-baru ini, syarikat itu sangat berhati-hati mengenai kawalan kualiti apabila mendapatkan herba, rempah, wain, dan buah-buahan yang masuk ke dalam produk akhir, serta bagaimana mereka membazir rasa daripada botani mereka. Vanila dari Madagascar, kayu manis, Rosa canina, wain pertama dari Sicily, dan buah jeruk yang diusahakan oleh syarikat untuk kulit segar adalah beberapa bahan mentah. Olianas menambah bahawa Fratelli Branca mungkin satu-satunya pembuat hari ini menggunakan safron dalam vermouths manisnya.

Kerana Antica Formula sangat kenyang, sesetengah peminum mengadu bahawa rasa, terutama dengan nota vanila yang kuat, dapat menguasai koktail tertentu di mana vermouth manis lebih baik digunakan dalam peranan yang menyokong. Tetapi dengan tanda yang sama, Antica Formula mempunyai kehebatan yang unik di antara vermouths manis untuk menentang bahan-bahan kuat lain dan masih menegaskan dirinya. Dan koktel rasa lebih kaya dan mewah kerana itu.

Punt e Mes – $ 19

Dihasilkan oleh pakaian yang sama yang menjadikan Antica Formula, Punt e Mes mewakili gaya khas vermouth yang manis, dalam formula itu termasuk kulit chinchona, seorang agen pahit. Dikenali dengan bahasa Itali sebagai china (KEY-nah), tumbuhan ini kaya dengan kina, yang mempunyai sejarah perubatan yang panjang dan biasanya dijumpai dalam air tonik komersial. Dengan tendangan china yang pahit, Punt e Mes dapat memainkan dua peranan dalam koktail, sambil menambahkan rasa manis dan kepahitan – seorang multitasker yang berguna apabila membuat minuman yang berwarna coklat dan teruk maniskan kedua. Jika anda menggali kehadiran pengejar-pengejar di koktel anda, maka Punt e Mes mungkin menjadi vermouth manis yang ideal untuk bar rumah anda.

Olianas menjelaskan bahawa nama itu, yang bermaksud titik setengah, dapat ditafsirkan sebagai satu bahagian vermouth yang manis untuk satu setengah sampingan, iaitu bagaimana orang Itali sering mengambil aperitivo: satu ukuran vermouth manis, dicampur dengan setengah ukuran china minuman keras. Dengan mengubah urutan minuman biasa ke dalam produk komersial, Punt e Mes mungkin menjadi koktail botol pertama dalam sejarah.